KOMMER I 2023: Opel Astra Sports Tourer.
Foto: Axel Wierdemann
Opel:
– Norge nedprioriteres
Norge blir ikke prioritert av Opel, vedgår den norske merkesjefen for Opel.
Tidligere var Opel et av de største bilmerkene på det
norske markedet. Slik er det ikke lenger. Opel selger få biler, og var i 2022
ikke blant de 20 største bilmerkene.
Med cirka 1800 solgte nybiler endte de bak bilmerker som
Hongqi, Byd og Suzuki. Årsaken er blant annet bilmerkets prioriteringer utenfor
Norge.
Reidar Holtedahl, merkesjef for Opel i Bertel O. Steen,
sier til bransjenettstedet
Bilnytt [for abonnenter] at Norge blir nedprioritert.
– Ja, det er det som har vært utfordringen. I Norge er
elbil melk- og brød-produktet vi lever av, mens det i andre land er biler
kunder må betale mer for. Bidraget per bil er lavere her, og da rutes produksjonen
heller til andre markeder.
Sjåførene kriger
Det er problemer i flere ender for Opel.
– Først sliter man med å få bilene produsert. Men produksjonen
er ikke den eneste utfordringen nå. Også logistikken. Ukrainske
lastebilsjåfører har måttet dra hjem for å krige. Da har det hopet seg opp med
biler i de europeiske havnene, sier Reidar Holtedahl.
Han legger til:
– Når fabrikken ikke engang fakturerer oss, da er det alvor!
Selv om noen tenker på Opel som «mann med hatt-biler», er
ikke merkesjefen redd for alle de nye bilmerkene, hevder han.
– Det er ikke tvil om at konkurransesituasjonen blir mer
krevende jo flere konkurrenter man får. Men markedsmessig så har det ikke gått
så mye utover Opel sin andel.
Ifølge Motors biltestere har Opel dessuten en bil som snart
kan sende Opel
oppover på salgslistene.