STÅR TIL LIV? Med Astra-e Sports Tourer med Opel med elektrisk stasjonsvogn.

Bilene vi venter på i 2023:

Sender Opel tilbake mot elbil-teten

Med Ampera-e skulle Opel parkere konkurrentene i rekkevidde-kappløpet. Nå kommer de med en Astra-variant som bringer dem nær toppen i en helt ny, gammel bilklasse.

Publisert Sist oppdatert

Ampera-e-historien ble ikke like strømlinje­formet som Opel drømte om, selv om hver fjerde solgte Opel i Norge siden 2017 er nettopp en Ampera-e.

Mocca, Corsa og Astra har kommet siden med -e bakpå, neste ut er stasjonsvogn­utgaven av sistnevnte.

Den kommer til å gi en svært spennende peke­pinn på om det fortsatt er liv i dette bilsegmentet.

COCK-PIT: Opel holder seg med flere fysiske knapper enn de fleste konkurrentene, men du sitter godt –som alltid – i førermiljøet i nye Astra.
KORTERE OG LAVERE: Neste Sports Tourer blir seks centimeter kortere enn forgjengeren, og er betydelig lavere enn de SUV-ene som har stjålet kundene siden denne bilklassen sist var populær. Offisielle tall er ikke sluppet.

Legende

For et snaut år siden presenterte Opel 12. generasjon av Astra (det høye tallet skyldes at dette er arvtakeren etter legendariske Kadett), en vellykket oppgradering på alle vis unntatt ett, sett med norske øyne.

Bilen kommer først i år med drivlinjen som avgjør salg eller kast i det norske markedet.

Astra-e kommer som kombi i løpet av våren, men den store spenningen knytter seg til høstlanseringen av Astra-e Sports Tourer.

Beskjeden konkurranse

I dag finnes bare én elektrisk stasjonsvogn i Norge, kinesiske MG5. Den starter på rundt 325.000. Opelen blir betydelig dyrere, uten at prisen er annonsert, trolig får den også et par mil bedre rekkevidde (cirka 420 km).

Opel har vist en mer eller mindre produksjonsklar utgave av stasjonsvogna – og fått god respons. Som tvilling av Peugeot 308 er denne seks cm kortere enn tidligere modeller, og det er justering den kler godt.

Blant de andre produsentene har Audi varslet en større og mer påkostet stasjonvogn med sin A6 Avant e-tron, men denne kommer først i 2025.

PS: Utfordringene for verdens bilprodusenter bare fortsetter som konsekvens av pandemien, og det er vanskelig å si med 100 prosent sikkerhet når vi vil få lansering av bilene som er på gang.