BEDRE SERVICE: – Mange er misfornøyde med kundeservicen ved ladestasjonene, og det må vi ta på alvor, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Tilbakeviser NAF-kritikk:

– Vi har åpenbart verdens mest vellykkede elbilpolitikk

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn hevet øyebrynene da han leste NAFs kritikk av norsk elbilpolitikk onsdag morgen: – Vi har åpenbart verdens mest vellykkede elbilpolitikk.

Publisert

– Norges elbilpolitikk er tafatt, halvslapp og respektløs overfor forbrukerne, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Og han får svar:

– Det er friske karakteristikker av det som helt åpenbart er verdens mest vellykkede elbilpolitikk. Det er ikke en plass i verden man heller vil være elbileier enn nettopp her, sier Sveinung Rotevatn til Motor.

NAF mener dagens politikk mangler tilfredsstillende virkemidler på tre helt sentrale områder for å nå ambisjonen om at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslipp:

  • Det er uklart hva slags avgifter elbilen skal ha fra 2022.
  • Ladeinfrastrukturen er underdimensjonert.
  • Det er manglende brukervennlighet på ladestasjoner.

«I rute mot 2025»

Men Venstre-statsråden mener utviklingen er på skjema med 2025-målet, selv om han vedgår at infrastrukturen er for svak enkelte steder.

– Derfor har vi støtteordninger, som for eksempel har bidratt til den utbyggingen som har skjedd den siste tiden i Nord-Norge. Men jeg er ikke for en generell støtte, for det vil kunne virke mot sin hensikt – hvor man heller vente på offentlig støtte, fremfor å ta initiativ.

– Men køene er lengst og underdekningen størst på strekningene hvor trafikken er aller høyest, som mellom Oslo og Kristiansand?

– At det er køer noen steder er i hvert fall et krystallklart signal om etterspørsel. Og det er mange aktører som bygger. Man skal huske på at utviklingen har gått veldig fort. Det er først og fremst en bekreftelse på at politikken virker. Noen steder henger det etter, der kan vi sette inn tiltak, men vi er i god rute til å nå 2025-målet.

– Det krever videre at du overbeviser også de som ikke nødvendigvis er så begeistret for elbil?

– Vel, når hele ledelsen i Frp har kjøpt seg elbil, så er det opplagt at man allerede har fått overbevist flere enn de som velger elbil av ideologiske grunner, sier Rotevatn.

På alvor

– Mange mener brukervennligheten er under enhver kritikk hos flere aktører, kanskje særlig når det gjelder betalingsløsninger og prisinformasjon. Hva slags tanker gjør du deg om det?

– Det forundrer meg at det ikke er bedre kundeservice. Jeg har fått flere meldinger om det du refererer til. Nøyaktig hvorfor det er slik vet jeg rett og slett ikke, sier Rotevatn – og legger til:

– Mange er misfornøyde, og det må vi ta på alvor. Som forbruker er man opptatt av å få prisinformasjon, og det skal være lett å vite hva ting koster.

– Er det tenkelig med grep fra myndighetene for å få det bedre?

– Ja, forsåvidt, men i et marked med god konkurranse skal dette være faktorer som markedet selv sørger for, sier Sveinung Rotevatn.