QASHQAI: I dag produseres blant annet Qashqai i fabrikken i Sunderland. Nye Leaf skal også lages ved anlegget.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Økonomiske problemer:
Nissan skal legge ned tre fabrikker
Nissans fabrikk i Sunderland er selskapets eneste i Europa og en hjørnesteinsbedrift. Anstrengt økonomi gjør at anleggets framtid er usikker.
Nissan planlegger å stenge tre fabrikker for å spare 28 milliarder kroner, etter at fusjonssamtalene med Honda brøt sammen, melder Autocar (for abonnenter).
Tidsrammen er utgangen av neste regnskapsår, som vil si mars 2027, og det skal dreie seg om anlegg flere steder i verden, sier Nissan torsdag.
Det eneste stedet som konkret ble nevnt, var fabrikken i Thailand.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Dårlig i Europa
Nissans administrerende direktør, Makoto Uchid, sier avgjørelsen kommer som en følge av selskapets prestasjoner den senere tiden og generell usikkerhet i bilmarkedet.
Europa var den klart dårligste regionen for Nissan økonomisk i de ni månedene frem til slutten av desember, med et tap på nær fem milliarder kroner. Samme periode året før gikk regionen med et lite overskudd.
Etter at Nissan stengte fabrikken i Barcelona i 2021, er det nå kun ett anlegg igjen i Europa, i Sunderland, Storbritannia.
Der falt produksjonen med 33 prosent i de tre månedene frem til slutten av desember, til 61.000 kjøretøy. Det er nedgang på 17 prosent i produksjonen over ni måneder, til 203.000. Produksjonen ved anlegget nådde toppen i 2016 med mer enn 500.000 produserte biler.
På spørsmål fra Autocar om fabrikken i Sunderland er i fare for å bli lagt ned, svarer Nissan at det eneste som er sikkert er at fabrikken i Thailand skal stenges.
Store investeringer
I Sunderlands favør taler det faktum at Nissan, sammen med den britiske regjeringen, har investert nærmere 30 milliarder i anlegget de siste årene for å bygge nye elbiler, inkludert den kommende nye Leaf.
Nissans batteripartner Envision AESC er også i ferd med å fullføre byggingen av et nytt celleanlegg på stedet.
Fabrikken i Sunderland har rundt 6000 ansatte, mens Nissan tidligere har sagt at de må barbere sin arbeidstokk med 6500 ansatte globalt. Det gjør at Autocar tror det er lite sannsynlig at det eneste anlegget i Europa blir stengt.
Nissans økonomiske problemer var bakgrunnen for fusjonsplanene med Honda. Men samtalene ble avsluttet etter at det ble klart at Hondas ønske var å gjøre Nissan til et datterselskap av Honda.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt: