– Vi ønsker samarbeid, ikke overtakelse, sier Young Liu.
Foxconn-toppsjef Young Liu.Foto: FOXCONN
Han er styreleder i selskapet Foxconn, som nå er i samtaler med smått desperate Nissan.
I forrige uke satte Honda og Nissan strek for fusjonsforhandlinger, etter at Hondas krav ble lagt fram.
Disse gikk i korthet ut på at Nissan måtte belage seg på å barbere arbeidsstokken ganske kraftig, legge ned fabrikker og finne seg i en tilværelse som et Honda-datterselskap.
Ifølge Reuters' kilder ble dette i sum en altfor bitter pille å svelge for Nissan.
Masseoppsigelser og nedleggelser ville i seg selv vært politisk sensitivt, med stor mulighet for å skade anseelsen i Japan.
I tillegg skal god, gammeldags stolthet ha spilt en rolle. Så sent som i 2019 var fortsatt Nissan nummer to i Japan, etter Toyota. Siden har Honda sakte, men sikkert gått forbi og ifra.
Likevel: Behovet for en partner er ikke blitt mindre for et selskap som i november sjokkerte ved å redusere det forventede overskuddet med 70 prosent.
Bakgrunnen var sviktende salg i Kina og USA. Særlig på det amerikanske markedet skal Nissan ha tapt stort på å undervurdere behovet for attraktive hybridmodeller.
Annonse
Kjøper Renaults aksjer?
Foxconn, som heter Hon Hai Technology Group hjemme i Taiwan, er verdens største elektronikk-kontraktør. Eier du en iPhone, er det temmelig sannsynlig at det er Foxconn som har laget den.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters er Nissan åpne for å inngå et partnerskap med Foxconn – og vice versa. Og det blir altså ingen overtakelse.
– Det er ikke vårt mål å kjøpe oss opp i Nissan. Vi ønsker samarbeid, sier Young Liu.
Om det er ønsket, eller et krav, kan likevel Foxconn investere i det japanske selskapet. Young Liu sier at han også gjerne samarbeider med Renault, men det er mulig å tenke at det er nettopp sistnevntes aksjer – 36 prosent av Nissan – som kanskje vil skifte eiere.
Har laget biler før
Foxconn er på alle måter et gigantselskap, med over en million ansatte.
Et eventuelt Nissan-partnerskap blir heller ikke deres første smak på bilproduksjon.
Gjennom selskapet Foxtron, et samarbeid med taiwanesiske Yulon, er minst én personbil (Luxgen n7) og én buss satt i produksjon.
Ved siden av disse er det blitt vist en rekke konseptmodeller – i videoen ser du et tidligere forsøk, i kompaniskap med Pininfarina: