PÅ VEI INN I NYTT FORHOLD: Nissan sliter økonomisk og trenger hjelp.

Ny partner?

– Vi skal ikke sluke Nissan

Nissan forlot fusjons­forhandlingene da Honda ble for kravstore. En ny, aktuell partner forsikrer at noe tilsvarende ikke vil skje igjen. 

Publisert

– Vi ønsker samarbeid, ikke overtakelse, sier Young Liu. 

Foxconn-toppsjef Young Liu.

Han er styreleder i selskapet Foxconn, som nå er i samtaler med smått desperate Nissan.

I forrige uke satte Honda og Nissan strek for fusjonsforhandlinger, etter at Hondas krav ble lagt fram. 

Disse gikk i korthet ut på at Nissan måtte belage seg på å barbere arbeidsstokken ganske kraftig, legge ned fabrikker og finne seg i en tilværelse som et Honda-datterselskap. 

Ifølge Reuters' kilder ble dette i sum en altfor bitter pille å svelge for Nissan. 

Nylig passert av Honda

Masseoppsigelser og nedleggelser ville i seg selv vært politisk sensitivt, med stor mulighet for å skade anseelsen i Japan. 

I tillegg skal god, gammeldags stolthet ha spilt en rolle. Så sent som i 2019 var fortsatt Nissan nummer to i Japan, etter Toyota. Siden har Honda sakte, men sikkert gått forbi og ifra. 

Likevel: Behovet for en partner er ikke blitt mindre for et selskap som i november sjokkerte ved å redusere det forventede overskuddet med 70 prosent. 

Bakgrunnen var sviktende salg i Kina og USA. Særlig på det amerikanske markedet skal Nissan ha tapt stort på å undervurdere behovet for attraktive hybridmodeller. 

Kjøper Renaults aksjer?

Foxconn, som heter Hon Hai Technology Group hjemme i Taiwan, er verdens største elektronikk-kontraktør. Eier du en iPhone, er det temmelig sannsynlig at det er Foxconn som har laget den.

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er Nissan åpne for å inngå et partnerskap med Foxconn – og vice versa. Og det blir altså ingen overtakelse.

– Det er ikke vårt mål å kjøpe oss opp i Nissan. Vi ønsker samarbeid, sier Young Liu. 

Om det er ønsket, eller et krav, kan likevel Foxconn investere i det japanske selskapet. Young Liu sier at han også gjerne samarbeider med Renault, men det er mulig å tenke at det er nettopp sistnevntes aksjer – 36 prosent av Nissan – som kanskje vil skifte eiere.

Har laget biler før

Foxconn er på alle måter et gigantselskap, med over en million ansatte. 

Et eventuelt Nissan-partnerskap blir heller ikke deres første smak på bilproduksjon. 

Gjennom selskapet Foxtron, et samarbeid med taiwanesiske Yulon, er minst én personbil (Luxgen n7) og én buss satt i produksjon.  

Ved siden av disse er det blitt vist en rekke konseptmodeller – i videoen ser du et tidligere forsøk, i kompaniskap med Pininfarina:  

Video: PININFARINAOFFICIAL