Da Håvard Siegel Haukeberg skulle hente sin splitter nye
knallgule Nio ES8, ble han før utleveringen avkrevd underskrift på at han skal stoppe
å bruke autopiloten før han kjører på vilt, andre dyr eller mennesker.
– Jeg ser jo at jeg ved å undertegne dette kan sitte med
all skyld dersom jeg velger å bruke Nio-piloten. Derfor gikk jeg fra
utleveringen uten bilen. Jeg snudde altså i døra, sier Siegel Haukeberg til
Motor.
– Ikke sett før
Også NAF reagerer på innholdet i dokumentene som det nye
kinesiske bilmerket ber kundene underskrive før de får overlevert bilen de har
kjøpt og betalt.
– Dette har vi ikke sett før, sier advokat Silje Meek i
NAF Advokat, når Motor viser henne dokumentet som vi har fått fra Siegel
Haukeberg.
Nio skriver blant annet i dokumentet at man må stanse
bruken av autopiloten både i dårlig vær, når det er dårlige veiforhold,
vanskelige trafikkforhold, og når mennesker, dyr og lignende dukker opp rett foran
bilen.
– Det gir ikke mening å måtte slå av systemet før møte
med et dyr som plutselig kommer ut i veien. Kan dette rett og slett være dårlig
oversettelse, spør Silje Meek i NAF.
Men det er hverken dårlig oversettelse eller en feil at
kundene må underskrive på dokumentet.
– Det er for å gi kundene en påminnelse om det juridiske
ansvaret ved bruk av funksjonene, sier Asbjørn Mitusch, som jobber med
kommunikasjon hos Nio.
Det er heller ikke bare ved utlevering kundene må godta
betingelsene. Det samme må de hver eneste gang bilen startes opp.
– At vi presenterer dette for kunden, både ved
utleveringstidspunktet og når funksjonene aktiveres, er et resultat av vårt
ønske om å gjøre våre brukere oppmerksom på gjeldende regelverk og betydningen
av dette, slik at de kan benytte våre funksjoner på en forsvarlig, trygg og god
måte, skriver Mitusch i en epost til Motor.
Annonse
– Blir nervøs
NAF mener Nio bør formulere seg mer lettfattelig.
Haukeberg
på sin side blir bekymret for kvaliteten på autopiloten. Han valgte å hente
bilen noen dager senere, men nektet å underskrive.
Etter noen samtaler, som tok et par timer, slapp han også
å gjøre det.
– Det virker som om de prøver å fraskrive seg ansvaret
for ulykker, og som om de ikke stoler på sitt eget produkt, sier Håvard Siegel
Haukeberg, og legger til:
– Jeg blir nesten nervøs for å bruke systemet. Hva skjer
om det er i bruk ved en ulykke. Vil Nio nekte reparasjon? For oss, som er en
familie med to barn, er det viktig med en bil som er helt trygg.
– Må godta
Nio hevder at vilkårene er de samme som i norsk lov og i
norsk rettspraksis, og at systemet dessuten uansett kobler ut når sjåføren bremser.
Nio sier de heller ikke vil kreve at andre skeptiske
kunder må skrive under ved utlevering.
– Men de må godta vilkårene når de aktiverer funksjonene
i bilen, skriver Mitusch i Nio.