NORDLYSVEIEN:
Europaveinettet
strekker seg i nær 40 mil langs
tre veier – E6, E8 og E10 – gjennom Troms. Her et strekk på E6
på vei inn i SkibotnFoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
En plan for alt og ingenting:
Er Nasjonal transportplan en god plan?
I tre små bokstaver samles alle planer og
prioriteringer innenfor norsk samferdsel: NTP.
Men hvordan skal Nasjonal transportplan
gi oss løsningene vi trenger?
Nasjonal Transportplan skal i prinsippet omfatte alt:
Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023
Ny E18
vest for Oslo til 60 milliarder kroner, en rekordlang undersjøisk tunnel i E39
Rogfast, økt sykkelandel i byene, færre svinger og bredere vei på riksvei 41
mellom Treungen og Vrådal, delelektrifisering av Meråkerbanen, flytting av Bodø
lufthavn og nye havnefasiliteter i Longyearbyen, for å nevne en brøkdel.
I
tillegg skal pengene i planen fylle opp et stadig større sluk av forsømt
vedlikehold, senest anslått til å være 170 milliarder kroner dypt.
Men det går
alltid en vei til ingenting, for alle prosjekter i NTP skal endelig besluttes i
Stortinget – og deretter kanskje realiseres.
Da nasjonalforsamlingen debatterte
forrige NTP en junidag i 2021, tok Ap-nestor Martin Kolberg ordet én gang under
den åtte og en halv timer lange debatten. Han ba en politisk bønn for et lokalt
veiprosjekt i Lier, før han rundet av med en refleksjon:
Dette er NTP
Nasjonal transportplan (NTP) 2025–2036 legges fram våren
2024, ett år tidligere enn opprinnelig planlagt. NTP er en plan for transport
og samferdselsprosjekter i Norge, fra 2018 har NTP hatt en planperiode på 12
år, fordelt på to perioder.
NTP legges frem til behandling i Stortinget, og vil deretter
«vedlegges protokollen». De mange prosjektene, og finansieringen av dem,
behandles så enkeltvis i Stortinget. Samtidig har veibyggingsselskapene Statens
vegvesen og Nye Veier fått handlingsrom til å prioritere og rullere sine
prosjekter selv, dog med jevnlig rapportering til departementet.
Dagens NTP ble lagt frem med en ramme på 1200 milliarder
(senere justert til 1205), med 1076 milliarder i statlige midler og 123
milliarder i bompenger. Den statlige rammen ble fordelt 510 milliarder til
riksveier, 52 milliarder i tilskudd til fylkesveier, 80 milliarder til tiltak i
byområdene, 393 milliarder til jernbaneformål, 33 milliarder til
kystforvaltning, 5 milliarder til lufthavner og 3 millarder kroner til
satsinger på tvers av transportsektorene.
– Det er en usynlig
hånd som fører til at mange høytidelige vedtak innenfor samferdsel blir veldig
forsinket eller ikke realisert. Det er rart.
Vent til våren
Nasjonal Transportplan er i utgangspunktet en plan for
hvordan våre transport- og samferdselsprosjekter skal prioriteres. Den neste
planen – for 2025 til 2036 – skal behandles i Stortinget til våren.
Planen
Stortinget vedtok i 2021 på 1205 milliarder for 2022–2033 er mer enn sju ganger
så stor som den første planen fra 2001 – og på et par hundre milliarder mer enn
staten venter å tjene på olje og gass bare i 2023.
Transportplanen oppdateres
for en ny 12-årsperiode hvert fjerde år, og de fem NTP-ene som Stortinget har
vedtatt siden 2001, har – i gjennomsnitt – hatt en vekst fra den foregående på
over 50 prosent.
Økt pengebruk har gitt den overordnede samferdselsplanen alle
slags karakteristikker:
En samferdselspolitisk fornøyelsespark.
Et svik.
En russefest.
Et luftslott.
Lite ambisiøs. En hjemme-alene-fest.
Annonse
Glede og prøvelse
Ikke desto mindre:
– Vårherre hadde på den tredje dagen stor
tiltru til framtidige norske ingeniørar og entreprenørar da han skilde ut tørt
land på jorda. Eg trur at å leggje fram Nasjonal transportplan er den største
gleda ein samferdselsminister kan ha, men òg den største prøvinga. Ikkje alle
ønske er innfridde, nokon vil prioritere annleis, og me har ikkje ein utømmeleg
pengebinge, sa Knut Arild Hareide da «hans» NTP ble stortingsbehandlet i juni
2021.
Og han sa mer.
Om planen på 929 milliarder for 2018- 2029 som
forgjengeren Ketil Solvik-Olsen hadde banket gjennom under samme statsminister
fire år før: «Planen ble urealistisk.»
Nøyaktig samme attest har for lengst
kommet fra dagens samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om Hareides gledesbudskap:
«Ikke realistisk».
Hva er problemet?
– At man ikke har bestemt seg for hva planen skal være: En
handlingsplan med detaljert prioritering av prosjektene, eller en strategiplan
på et overordnet nivå, sier Geir Arne Servan, leder for politikk og
kommunikasjon i NAF.
Det overordnede målet for transportsektoren er «et
effektivt, miljøvennlig og trygt transportsystem i 2050», tuftet på fem
langsiktige, likestilte delmål som skal gi:
Mer for pengene.
Effektiv bruk av ny teknologi.
Bidra til oppfyllelse av Norges klima- og miljømål.
Nullvisjon for drepte og hardt skadde.
Enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for
næringslivet.
Tiltakene for å nå disse målene er snurpet sammen i NTP og
fordelt på to plan-perioder på seks år hver, der prosjektene i den første
perioden oftest blir gjennomført.
– Har du fått prosjektet ditt inn i den andre
seksårsperioden, begynner straks en kamp for å få det inn i den første der
sjansen for realisering er mye større. Planen er en haug prosjekter som
Stortinget kan kaste rundt og endre når de vedtas enkeltvis. Med det følger
markeringspolitikk, overbudspolitikk og partipolitikk – og det forsterker hele
inntrykket av hestehandel, sier Geir Arne Servan.
– For du sitter egentlig igjen med en plan som både er en
strategiplan og en handlingsplan på et detaljert nivå, som er utdatert i det
den vedtas av Stortinget, og som mangler en helhet fordi den preges av
konkurranse mellom alt som er spilt inn.
Annonse
Delvis enig
Bjørne Grimsrud er direktør for Transportøkonomisk
Institutt, en stilling han kom til etter fire år i toppledelsen av Statens
vegvesen. Han har vært knallhard i karakteristikkene av NTP, og senest under
Arendalsuka i august var han bare «delvis enig» da samferdselsminister Nygård
kalte dagens NTP en urealistisk plan:
– Den er urealistisk. Men det er ikke en plan.
Det er et drøyt år siden Grimsrud høstet overskrifter da han
spurte hvordan vi har havnet i en situasjon der de ulike offentlige
samferdselsetatene kjøper avisannonser for å fremme sine synspunkter overfor
egen statsråd.
– Jeg fikk veldig mange gode tilbakemeldinger fra folk
innenfor systemet etter det foredraget.
– Men tenkte du selv at dette systemet
var rart, da du satt i toppledelsen i Vegvesenet?
– Ja, det gjorde jeg. Jeg tenkte det var veldig rart; å bli
innkalt til politisk ledelse i departementet for å diskutere siste fergeavgang
på et eller annet fergested som eneste punkt på møtets agenda.
Krevende kutt
Grimsrud mener NTP trenger en helt grunnleggende endring:
utslippsreduksjoner må settes som en ramme, og tiltakene vi velger må hjelpe
oss til målene innenfor denne rammen.
Transportsektoren står for en tredjedel av Norges direkte
klimautslipp og må bidra tungt hvis utslippene skal ned 55 prosent fra
1990-nivået innen 2030 – slik regjeringen har som mål.
– Hvorfor vil det hjelpe oss mot 2030-målet å definere klima
som en ramme?
Seks planer
2002–2011: Første Nasjonal Transportplan ble lagt frem av Terje Moe
Gustavsen (Ap), den senere vegdirektøren, i september 2000 med en planramme på
165 milliarder – hvorav 17 milliarder i bompenger.
2006–2015: Andre NTP kom fra Torild Skogsholm (V) i mars 2004 med en ramme på 215 milliarder og bare 11 milliarder i bompenger.
2010–2019: Tredje NTP ble presentert av Liv Signe Navarsete (Sp) i mars 2009, med en ramme på 322 milliarder og en bompengeøkning til 60 milliarder, den prosentvis største på bompenger noensinne.
2014–2023: Fjerde NTP kom fra Marit Arnstad (Sp) våren 2013 med en ramme på 508 milliarder, hvorav 98 milliarder kom fra bompenger.
2018–2029: Femte NTP ble levert av Ketil Solvik-Olsen (Frp) med en ramme på 929 milliarder og en nedgang i bompengene til 95 milliarder.
2022–2033: Sjette NTP ble presentert av Knut Arild Hareide (KrF) med en ramme på 1200 milliarder, hvorav 123 milliarder kom fra bompenger.
– Det vil endre hva vi legger til grunn når vi skal beregne
samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nå gjøres det ved framskrivninger med dagens
politikk som utgangspunkt, selv om den legger til grunn en del ting som verken
er realistisk eller ønskelig – som at elbilister alltid skal få lavere
bompengekostnader eller at det blir en vekst i biltrafikken mot 2030 på 15
prosent, sier Grimsrud.
– Det er veldig krevende å kutte utslippene til 55 prosent
før 2030, det er det ingen som er i tvil om. Da kan vi ikke planlegge for en
utvikling vi ikke ønsker, vi må planlegge for hvordan vi faktisk kan nå målene
som er satt. Både økonomi og klima må settes som en ramme – ikke et mål,
understreker Grimsrud.
TØI har i samarbeid med Statens vegvesen gjort beregninger
av fremtidig transportomfang og CO2-utslipp i to «klimabaner», som er
konstruerte scenarier der en når klimamålene.
– Noen svært viktige virkemidler for å nå målene er blant
annet etablering av ladeinfrastruktur for tungtransport og bruk av
prismekanismer, som bompenger og dyrere fossilt drivstoff.
Annonse
Farvel, Hordfast
– Hva vil det innebære?
– Det viktigste er at prosjekter som er avhengig av stor
vekst i biltrafikk for å bli lønnsomme forsvinner ut av listen. Et eksempel på
et slikt prosjekt kan være Hordfast (en planlagt ferjefri forbindelse på E39
mellom Stord og Os i Vestland, red. anm.). Med de forutsetninger transport-
etatene selv legger til grunn blir dette ikke et lønnsomt prosjekt, og det
overrasker egentlig ingen, fordi prosjekter som Hordfast er avhengig av at du
ikke når klimamålene for at det skal bli lønnsomt.
«Samfunnsøkonomisk lønnsomhet» har en lang tradisjon når det
kommer til prioriteringer i norsk samferdsel. Om ikke vi har verdens beste
veier, så har vi ganske god selvtillit når det kommer til å beregne hva de
koster.
I disse regnestykkene handler det om «prissatte» og
«ikke-prissatte» konsekvenser. Den første kategorien omfatter blant annet
investeringer, kostnader til drift og vedlikehold, støy, ulykker og ikke minst
tid. NAFs nyeste beregninger anslår at køene rundt fem av de største byene
koster over seks milliarder i året i tapt arbeidstid, bare for bilistene.
Blant de ikke-prissatte konsekvensene har vi naturmangfold,
nærmiljø og friluftsliv, kulturmiljø og naturressurser.
– På disse områdene er det også behov for mer kunnskap, et
naturregnskap, som får helt nødvendig plass i utrednings- og
konsekvensarbeidet, mener Grimsrud.
Mange mener mye om beregningsmetodene, ikke minst at
bilisters tidsgevinst tillegges uforholdsmessig stor vekt. Det er altså verdien
av høy trafikk som gjør for eksempel Hordfast og mange andre veiprosjekter
«samfunnsøkonomisk lønnsomme». Men flere prosjekter, mener Grimsrud, scorer ikke
på noen av målene de skal innfri:
– Mange av disse ambisiøse, store prosjektene kan man bare
legge bort. Et annet eksempel er de mange forslagene om å grave ned veiene i
byområder, som for eksempel E18 under Sandvika. Å grave ned E18 under Sandvika
har ingen transporteffekt. Det oppfyller ingen av de fem målene; det har ikke
noen virkning på noen transportmål, det øker ikke fremkommeligheten, det øker
ikke trafikksikkerheten, det øker ikke klimamålet, det er ikke value for money.
Skal vi planlegge for å nå transportmålene, er det lite plass til slike
prosjekter
Opp 130 prosent
I 2013 var samferdselsbudsjettet på 35,7 milliarder kroner,
i statsbudsjettet for 2023 var summen vokst til over 82 milliarder – en oppgang
på nær 130 prosent i en periode hvor den generelle prisstigningen har vært på
36 prosent.
For storbyene er betydelige deler av samferdselspengene
knyttet til byvekst- avtaler, der statlig støtte bare utløses hvis
trafikkveksten kommer gjennom økt kollektivtransport, sykkel eller gange.
Samtidig er det bompenger som skal sikre betydelige deler av de midlene som vi
faktisk bruker på å bygge veier (29 prosent av riksveimidlene i inneværende
NTP).
– Vi finansierer prosjekter ved hjelp av bompenger, mens
målet er å få ned trafikken. Hvordan løser man det på sikt? Det må jo på et
eller annet tidspunkt bli en stor utfordring, sier Geir Arne Servan i NAF.
Eller hva hvis alle faktisk kjøper elbil – som i dagens
avgiftssystem bringer adskillig færre kroner inn til statskassa enn bensin- og
dieselbilene?
– Den forrige nasjonale transportplanen hadde både vekst i
utgiftene og reduksjon i avgiftsinntektene, slik at nettoutgiftene for staten
økte til 80 milliarder i året i løpet av perioden – samtidig som den samme
regjeringen sa at de ikke hadde mer penger! Det resulterte i en plan som ikke
kan brukes, i hvert fall ikke om vi ønsker å nå klimamålene, sier Bjørne
Grimsrud i TØI.
Annonse
Gamle sanger om igjen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet kaller NTP for et «svært viktig
styringsdokument», og sier det er regjeringens ansvar å sikre en helhet hvor
NTP blir «et praktisk prioriteringsdokument».
– Det blir en ny tilnærming til hvordan vi skal strekke opp
målene, sier han om konsekvensene av krig, pandemiettervirkninger og svekket
økonomisk handlingsrom.
Hva det betyr i praksis, får vi vite til våren når planen
skal legges frem. Men noen premisser er allerede lagt:
– Det kommer i større grad til å handle om veivalg. Noen
store prosjekter går usikre tider i møte. Vi skal ta bedre vare på det vi har
og bygge nytt når vi må, sier Nygård.
Nye toner?
Ikke helt. Samme Nygård fylte dagene med grunnfagstudier i
sosialøkonomi på Blindern da Sissel Rønbeck våren 1997 på vegne av
Jagland-regjeringen la frem «Norsk veg- og vegtrafikkplan 1998- 2007»:
«Økt trafikk, miljøproblemer, trafikksikkerhet og regional
utvikling stiller klare krav til veg- og vegtrafikkpolitikken i årene framover.
Regjeringen ønsker derfor å vri noe av innsatsen fra investeringer til vedlikehold
av vegnettet.»
Seks nasjonale transportplaner senere har
vedlikeholdsetterslepet aldri vært større.
It’s the prismekanisme, stupid
De mange samferdselsetatene har allerede arbeidet i flere år
med innspill til Nygårds NTP, men Bjørne Grimsrud er usikker på om de har stilt
seg det han mener er et helt grunnleggende spørsmål:
Hvordan kan vi få økt mobilitet uten at vi samtidig får økt
trafikk?
– Hva er svaret?
– Å bruke tradisjonelle prismekanismer for å utnytte den
eksisterende infrastrukturen bedre, for å utnytte kapasiteten i
kollektivtrafikken og på de eksisterende veiene bedre.
Grimsrud mener samferdselsministeren ikke trenger å se
lengre enn til flyselskapene for å finne aktører som bruker prismekanismene så
godt som noen:
– Egentlig er det mye mer krevende for luftfart, men
kapasitetsutnyttelse og dynamisk prising, det kan de!
I 2022 kom det over 150 000 nye elbiler på veien i Norge.
Den utviklingen alene, tar ikke Norge til klimamålet.
– Hvis du erstatter én bensinbil med to elbiler, så er
klimagevinsten null, fordi elbilene tar også plass, de har klimaeffekt i
produksjon, de tar del i veisektoren som står for nedbygging av arealer, og
elektrisiteten er ikke 100 prosent ren heller. Klimamålet krever at vi
reduserer behovet for transport. Som et eget klimatiltak mot 2030 må
trafikkøkningen bremses. Veiprising eller fleksible kollektivtakster er
eksempler på prismekanismer som vil utvide dagens kapasitet. Nå gir vi rabatter
på kollektivtrafikken i rushtiden, som er den aller dyreste kapasiteten, i
stedet for å få flere til å reise utenom rushtiden når kapasiteten er stor.