– Regjeringen legger opp til en historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbedre der vi kan, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om forslaget til statsbudsjett for 2025.
Han lister opp følgende:
● Totalt 49,6 milliarder kroner til veiformål, 3,8 milliarder mer enn i fjor.
● 10,8 milliarder av disse er til drift og vedlikehold av riksveinettet, en økning på 1,1 milliard.
● 23,3 milliarder går til det Nygård kaller investeringer i riksveiene, altså nyere prosjekter. Dette inkluderer Vossebanen/E16, Arna–Stanghelle og E45 Kløfta i Finnmark.
Klimavennlige byer
● 1,2 milliarder til Enova er øremerket utskifting av tunge kjøretøyer.
● 7,7 milliarder er satt av til forskjellige ordninger som skal «fremme attraktive og klimavennlige byer, med god tilgjengelighet».
● «Utbygging av døgnhvile- og rasteplasser for å legge til rette for lading av tunge biler», men her er ingen konkret sum nevnt.
● 12,1 milliarder til jernbanenettet.
Annonse
Tror forfallet vil øke
NAF bemerker at 10,8 milliarder til drift og vedlikehold er 800 millioner lavere enn behovet beskrevet i Nasjonal transportplan (NTP).
– Hver krone som ikke kommer i dette budsjettet, må tas igjen i årene fremover, både på riks- og fylkesvei. Det er skuffende at ikke regjeringen ikke innfrir i neste års budsjett. Det kan bety at forfallet, spesielt på fylkesveiene, vil fortsette å øke i årene fremover, sier NAFs pressesjef Ingunn Handagard.
NAF har vesentlig mer å anføre om nettopp fylkesveiene.
«Regjeringen vil bruke 481 millioner mer på fylkesveiene neste år enn i år. Dette er en halv milliard unna å oppnå nivået de selv legger opp til i Nasjonal transportplan (NTP), som ble lagt frem før sommeren. Også pengebruken på vedlikehold av riksveier er under nivået i NTP», heter det i pressemeldingen.
– Dette er skuffende og langt unna de forventningene de selv har sådd. Pengebruken på fylkesvei må økes mer og raskere enn det regjeringen nå legger opp til. Forfallet på fylkesveiene er oppe i rundt 100 milliarder kroner. Derfor forventer vi at potten til fylkesveiene økes kraftig når regjeringen skal forhandle budsjettet, sier Handagard.
Hun påpeker at Regjeringen vil kutte øremerkingen til fylkesveiene.
Det betyr at vedlikehold av disse veiene må vurderes og bestemmes av det enkelte fylke.
– Med trange budsjetter kan fylkene få en tøff oppgave med å prioritere riktig, slik at forfallet på veiene tas ned og vi får mer trafikksikre, bedre vedlikeholdte hverdagsveier, sier pressesjefen.