Bilsalg:
– Bruktbilselgere mest useriøse
Forbrukerrådet og NAF mener merkeuavhengige bruktbilselgere er dårligere enn merkeforhandlerne.
– De mest useriøse bilselgerne finner vi gjerne blant de frittstående bruktbilforhandlerne, sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.
Tidligere denne uka kunne Motor fortelle at Forbrukertilsynet mener det ikke er tryggere å kjøpe bil fra merkeforhandlere enn fra de typiske bruktbilbutikkene.
– Vi har ikke grunnlag for å si at bilkjøperne er mindre trygge hos bruktbilselgerne, eller mer trygge hos merkeforhandlerne, sa underdirektør Sindre Baardsen.
Forbrukertilsynet baserer sine konklusjoner på tusenvis av årlige henvendelser fra fortvilte bilkjøpere, som havner i konflikt med bilselgeren de har kjøpt bil fra.
Nyanserer
Også NAF og Forbrukerrådet får svært mange henvendelser om problemer etter bilkjøp. De to forbrukerorganisasjonene nyanserer bildet.
– Vi har svært mange saker som gjelder reklamasjon på bruktbilkjøp. De gjelder både salg fra merkeforhandlere og fra frittstående bruktbilforhandlere. Men det er en overvekt på de frittstående og selvstendige bruktbilforhandlerne. Her ser vi dessverre også en del gjengangere, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
De bistår NAF-medlemmer som får problemer etter bilkjøpet.
Svennungsen understreker at det er en del uryddige forhold i bruktbilhandelen også hos merkeforhandlerne.
– Men de mest useriøse finner vi gjerne blant de frittstående bruktbilforhandlerne.
Flere fornøyde
Også Forbrukerrådet mener bildet er annerledes enn Forbrukertilsynets uttalelser.
– Det er ingen tvil om at det kan finnes uryddige forhold hos både merkeforhandlere og bruktbilselgere, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver hos Forbrukerrådet.
Men en undersøkelse Forbrukerrådet gjorde i 2019, viste at flere kunder er fornøyde etter å ha handlet bil hos merkeforhandler.
Forbrukerrådet erfarer også at bruken av tilstandsrapport er høyere hos merkeforhandlere enn hos andre bruktbilselgere.
– Det er positivt, fordi det avdekker tilstanden på bilen og setter en riktigere pris. Partene går en mer forutsigbar bilhandel i møte, sier Iversen.
Mer om bruktbil:
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Ferrari:
90 prosent av alle som er laget, er fortsatt på veien
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
-
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sjeldnere bilbytte:
Bilbestanden blir stadig eldre
-
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
-
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
-
Nio-sjefen:
– Elbilene blir for fort gamle
-
10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:
«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»
-
Laveste siden 90-tallet:
Nå er det fullstendig kollaps i nybilsalget
-
Slutt for Marcusbil:
En av landets største på brukte elbiler er konkurs
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
«Bruk kritisk sans»:
Er det lurt å la et selskap selge bilen for deg?
-
Per Kristian slapp med skrekken:
Ga fra seg bilen til falsk bruktbilforhandler
– «Glemmer» rettigheter
Forbrukertilsynet påpeker at profesjonelle bilselgere roter med garanti og reklamasjonsrettigheter, og at bruktbilgarantiene ofte er mangelfulle.
Det er NAF enig i.
– Vår erfaring med bruktbilgarantier er at de i mange tilfeller fremstår som nærmest verdiløse. Det gjelder også garantier man kjøper av en tredjepart, sier Vigdis Svennungsen i NAF.
– Man risikerer å bli kasteball mellom selger og garantileverandøren. I tillegg viser selger i mange tilfeller til garantien, og «glemmer» rettighetene kjøper har i forbrukerkjøpsloven.