HYBRID, MOI? Volvo-sjef Jim Rowan er mindre kontant om merkets farvel til hybrider enn før.

Hanemarsj mot hybrider:

Nå snakker til og med Volvo om å drøye elbilskiftet

Fall i elbilsalget har fått bilprodusenter verden over til å varsle opptrapping av satsingen på ladehybrider i en overgangsperiode. Nå er også Volvo på glid.

Publisert

Så sent som i fjor sa Volvo-konsernets viseadministrerende direktør, Bjørn Annwall, at selskapet ikke skal selge en eneste bil som ikke er fullelektrisk etter 2030.

– Ikke noe «om», ikke noe «men», understreket Annwall overfor Automotive News.

Men om toppsjefen nå antyder noe annet?

På en investorbrief etter resultatfremleggelsen tidligere i juli gjentok Jim Rowan at han har stor tiltro til den elektriske løsningen, men vedgikk at det «kan ta tid å få forskjellige områder av verden med på en full elektrifisering».

Hybrid eller død

Ett av disse områdene heter USA.

Og der hyler forhandlerne etter hybrider.

– Vi må kunne tilby hybrider, eller så vil vi dø. Volvo har gått ut av sitt gode skinn i denne kun-elbil-strategien, sier en forhandler som ikke ville ha sitt navn kjent.

For å sitere sjefen for det hele fra den omtalte investorkonferansen:

– Hybridene utgjør en bro for de av våre kunder som ikke er helt klare til å velge helelektrisk ennå. Både ladehybridene og mildhybridene våre er ypperlige produkter som er populære blant våre kunder, og vi vil fortsette investeringene i denne porteføljen, sier Jim Rowan.

Ikke alene

Mer konkret hva det betyr for alt som ikke heter EX-et-eller-annet, gjenstår å se.

Men Volvo er på ingen måte alene.

Det går knapt en dag uten at verdens bildirektører snakker om hybridenes fortreffelighet, med mindre de forlengst har gjort overgangen.

EU har kommet europeiske produsenter i møte ved åpne for elektrodrivstoff i en overgangsperiode, men kommisjonens leder Ursula von der Leyen gjentok nylig at nullutslippskravet i 2035 ligger fast.