NEIN, DANKE: Tyske bilforhandler går i minus på fire av fem handler med brukte elbiler, hevder de.
Foto: UNSPLASH
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
Salget av nye elbiler butter i Tyskland, og det er ikke så lett med de brukte heller: 2 av 3 forhandlere vil ikke ta brukte elbiler i bytte.
Det skriver det tyske nyhetsmagasinet Stern.
68,7 prosent av de spurte forhandlerne sier en undersøkelse som bransjemagasinet kfz-betrieb står bak, at de ikke vil ta inn gamle elbiler i bytte når kunder kjøper nye biler.
80,2 prosent av forhandlerne opplyser at de går med underskudd i transaksjoner med brukte elbiler.
– Første generasjons elbiler er blitt ofre for den raske teknologiske utviklingen, særlig når det kommer til bruktmarkedet.
Det sier Phillip Seidel, bilekspert hos analyseselskapet Arthur D. Little til Stern.
Uselgelige?
51,1 av de spurte i undersøkelsen sier at gamle elbiler er blitt nesten uselgelige.
Det skyldes ikke bare at nye biler har lengre rekkevidde, raskere lading og betydelig mer oppdatert teknologi, men vel så mye svært høye priser på gamle teknologikomponenter.
Elbilmarkedet er ruglete i Tyskland etter at myndighetene stanset støtteordningene, men bransjeorganisasjonen Deutsche Automobil Treuhand (DAT) mener det er økende interesse for nyere elbiler.
– Overordnet er det fremfor alt de høye prisene og frykten for å kjøpe utdatert teknologi som får sluttforbrukerne til å nøle, heter det i en DAT-rapport fra juni.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Første forsøk
Seidel mener klassiske markedsmekanismer vil slå inn etter hvert:
– Nå er det overkapasitet, derfor faller både restverdier og bruktbilpriser. På lang sikt er det viktigste at batterier blir stadig billigere, sier han.
Men han tror ikke brukte elbiler ender som elektronisk avfall på lengre sikt:
– Ja, vi må forvente at den første generasjonen elektriske kjøretøy vil ha en kortere livssyklus enn biler med klassiske, etablerte forbrenningsmotorer. Dette var produsentenes første forsøk med en ny teknologi, slik usikkerhet vil være en faktor ved introduksjon ved all ny teknologi. Dette er ikke et problem med elektrisk mobilitet i seg selv, sier han.
Ikke holdbart
Seidel tror ikke et permanent nei til brukte elbiler er holdbart for autoriserte forhandlere av de store merkene på lengre sikt.
– Det vil være vanskelig, sier han.
Og de fleste fabrikantene har da også introdusert nye garanti- og serviceordninger, samtidig som de har startet omfattende opplæringsprogram av forhandlerapparatene når det gjelder salg av elektriske biler.
PS: I Norge utgjør elbilene 19,7 prosent av bruktbilsalget hittil i år, opp fra 18,3 prosent fra samme periode i fjor, viser tall fra OFV.
Har du lest disse sakene fra Motor?