PÅ STOLPEN: Nye drivstoffstasjonkjeder, som Uno-X, har tydeligere prismerking enn andre.

Nye regler på vei:

Nå skal du lettere få vite hva hurtigladingen koster

Mange elbilister har problemer med å skjønne hva hurtigladingen på ladestasjonene koster. Nå er nye krav rett rundt hjørnet, lover regjeringen.

Publisert

Det er i dag vanskelig for elbilistene på norske veier å sammenligne prisene på ladestasjonene. Mange av aktørene krever at man logger inn i apper eller bruker såkalte QR-koder for å finne ladeprisen, og i noen tilfeller får man ikke vite ladeprisen før etter at man har begynt å lade.

– Som elbilbruker i dag så er det veldig vanskelig å forstå hva en egentlig betaler, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) til NRK. Det er hennes departement som har ansvaret for forbrukersaker i regjeringen.

15.300 personer deltok i Elbilforeningens årlige undersøkelse Elbilisten tidligere i sommer. Den viste at så mange som 74 prosent sliter med å finne prisen før de kobler ladekabelen til bilen og begynner å lade.

– Det er veldig vanskelig. Jeg prøver selv å finne ut hva min lading koster, og har egentlig gitt opp, sier Toppe til NRK.

Nye regler på gang

Allerede i 2022 uttrykte regjeringen i Nasjonal ladestrategi at det skal være lett å finne ut av ladeprisene og kunne sammenligne dem.

– Med god prisinformasjon får vi også bedre konkurranse. Dessuten, som forbruker vil jeg vite hva jeg skal betale for varene eller tjenestene jeg skal kjøpe, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Toppe sier til NRK at det er «uakseptabelt» at det ikke er lettere å se hva ladingen koster. Nye regler er rett rundt hjørnet, lover hun.

– Høringsforslaget vil gå ut til høsten, og så skal vi få vedtatt nye regler for dette så snart som mulig.

Mer priskonkurranse

Ifølge Elbilforeningen kommer de nye EU-reglene, det såkalte ITS-direktivet 690, til å pålegge ladeselskapene å dele data om ladenettverket i sanntid. Dette inkluderer også oppdatert prisinformasjon.

– Dette vil gjøre det enklere for en bevisst forbruker å sammenligne priser, og det kan gjøre at ladeselskapene må konkurrere mer på pris, sier Bu.

Vegdirektoratet ønsker å innlemme EU-reglene i det norske regelverket, og Konkurransetilsynet er positivt innstilt. De håper dette kan føre til økt konkurranse og lavere priser for forbrukerne. Etter planen skal de nye reglene innføres fra 1. januar 2025.

– Vi ønsker at forbrukerne skal få bedre tilgang til informasjon. Dersom de bruker denne informasjonen før de lader, kan det ha positiv effekt, sa seniorrådgiver Stig Torje Bjugn i Konkurransetilsynet til Bergens Tidende i mai.

Synlige priser

Selv om ITS-direktivet ikke har et krav om at prisinformasjonen må være synlig på selve ladestasjonen, skriver regjeringen i sin ladestrategi at de ønsker at informasjon om pris skal være lett tilgjengelig i umiddelbar nærhet til ladepunktet.

– De nye reglene er en god start, men Elbilforeningen kommer til å jobbe for at prisinformasjonen også blir synlig på ladestasjonen, sier Bu.

(©NTB)