DUELL: De to skarpeste lademaskinene på markedet i dag i duell, Porsche Taycan og Lotus Eletre.

Rekord: 

Tidenes ladeøkt!

Ladetesten til Motor og NAF nådde nye høyder og raskere tider enn noengang.

Publisert

Av lade- og rekkeviddetestens 26 biler er det 19 som har en oppgitt ladefart på 150 kilowatt eller mer. 

Men det er to som skiller seg ekstra ut, Lotus Eletre og Porsche Taycan, som har ladefart med henholdsvis 350 kilowatt og 320 kilowatt.

På torsdag trillet de to bilene samtidig inn på ladeplassen ved Dal, begge med riktig tempererte batterier og snaut 10 prosent energi igjen.

Les også:  – Ladefart er viktig for folk

Begge bilene satt i gang med tall som ladestolpene knapt kan ha opplevd før. Helt fra start lå de på rundt 300 kilowatt, og de økte på. Lotusen toppet med 343 kilowatt.

10–80 prosent

– Det høyeste tallet vi har sett i ladetesten, sier Peter Raaum, redaktør i Motor.

Porschen makset på 324 kilowatt.

SEKUNDANTER: Representanter fra Motor og NAF holder øye med Porsche Taycans ferd mot laderekord.

Men den virkelige konkurransen er tiden det tar fra 10–80 prosent. Og her hadde Porschen noe ekstra, den holdt nemlig en utrolig jevn høy fart, og den gjorde det over tid. Bilen lå på 310 kilowatt da den passerte 50 prosent, 

– Dette kan vi trygt kalle en banerekord, sier Raaum når han ser ladefarten Taycan holder. 

Først da bilen passerte 60 prosent, falt farten til 200 kilowatt, som den til gjengjeld holdt fram til målet.

– Unikt bra

Lotusen hadde altså høyest fart et øyeblikk, og til tross for at den serverte en svært kjapp ladeøkt, så lå marsjfarten noe under Porschens.

På 18 minutter var ladeøkten til Porsche Taycan over.

– Ganske nøyaktig som Porsche har lovet, og det er unikt bra i denne sammenhengen.

Og ett minutt raskere enn Xpeng G9 klarte i årets vinterrekkeviddetest.

Lotus var i mål på 21 minutter.

Se flere resultater her.

.