Begge bilene satt i gang med tall som ladestolpene knapt kan ha opplevd før. Helt fra start lå de på rundt 300 kilowatt, og de økte på. Lotusen toppet med 343 kilowatt.
10–80 prosent
– Det høyeste tallet vi har sett i ladetesten, sier Peter Raaum, redaktør i Motor.
Porschen makset på 324 kilowatt.
Men den virkelige konkurransen er tiden det tar fra 10–80 prosent. Og her hadde Porschen noe ekstra, den holdt nemlig en utrolig jevn høy fart, og den gjorde det over tid. Bilen lå på 310 kilowatt da den passerte 50 prosent,
– Dette kan vi trygt kalle en banerekord, sier Raaum når han ser ladefarten Taycan holder.
Først da bilen passerte 60 prosent, falt farten til 200 kilowatt, som den til gjengjeld holdt fram til målet.
Annonse
– Unikt bra
Lotusen hadde altså høyest fart et øyeblikk, og til tross for at den serverte en svært kjapp ladeøkt, så lå marsjfarten noe under Porschens.
På 18 minutter var ladeøkten til Porsche Taycan over.
– Ganske nøyaktig som Porsche har lovet, og det er unikt bra i denne sammenhengen.