SPENNENDE: Denne versjonen av 308 er litt elektrisk. Senere kommer den i helelektrisk versjon.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
Nye 308 har så mange kvaliteter som ladehybrid at den absolutt fortjener sin egen vurdering. Men det er som helelektrisk stasjonsvogn den kan bli en storselger.
Helelektriske stasjonsvogner er mer eller mindre fraværende i trafikken, med unntak av Porsche Taycan – som neppe har ambisjoner om å bli omtalt som stasjonsvogn.
Et par konkurrenter kan naturligvis ha dukket opp innen den tid. Blant annet søstermodellen fra det store Stellantis-konsernet, Opel Astra. Først ute er nok uansett kinesiske MG 5.
Men enn så lenge handler det om 308 som ladehybrid. Og det er en handling vi liker svært godt. Det er ingen hemmelighet at Motor er begeistret for designet på siste generasjon Peugeot-modeller. Både utvendig og innvendig.
Annonse
Fikk tenner sist
Med hoggtennene på plass i fronten også på 308, har hele porteføljen det samme designutrykket. Men selv om 308 ble den siste som fikk tenner, så er den først ute med et oppgradert instrumentpanel.
Konseptet i-cockpit, som Peugeot kaller det, er uforandret i sitt grunndesign. Heldigvis. Fortsatt holder vi i det lille, kompakte rattet – og ser instrumentene over rattkransen – ikke mellom rattkransen og rattnavet.
Noen trenger litt tid på justere kjørestilling og vaner. Men etter noen timer er det ingen som klager. Tvert imot, kjørestilling og seter oppleves bra, og 308 er både direkte og kvikk – ja, generelt morsom å kjøre.
Annonse
Lite støy
225 hester holder naturligvis i massevis på alt av offentlig vei. De få kreftene den mangler sammenliknet med en elbil, tar den igjen rent opplevelsesmessig gjennom en åttetrinnsautomat som blir stadig bedre, og en snerrende motorlyd i høyere turtall.
Støykomforten på piggfrie vinterdekk er også bra. Tett opptil en ny Mercedes C-klasse, som vi hadde som referansebil.
Rekkevidde
Vår prøvekjøring ble for kort til å gjøre gode nok målinger av rekkevidden på strøm. I teorien skal den klare 59 kilometer før forbrenningsmotoren overtar. Erfaringer fra en rekke ulike biler med samme motor- og batteripakke viser at disse tallene stemmer bra – i den forstand at du kan komme over seks mil på fine sommerdager, men kanskje bare halvparten i vinterhalvåret.
Annonse
Tydelige knapper
Vi ska heller ikke felle noen dom over Peugeots nye infotainmentoppsett, basert på vår relativt korte tur. Sånt må inn i fingrene først. Men flere funksjoner, større skjerm og nye og tydelige hurtigknapper, lover bra.
I selve instrumentpanelet derimot, kunne enkelte symboler med fordel vært større.
Prismessig havner 308 på feil side av en halv million. Og ikke så langt unna større ladehybrider som VW Passat GTE og Skoda Superb. På den annen side, 308 er en splitter ny modell – i motsetning til de to andre, som ble lansert for henholdsvis sju og åtte år siden. Og det merkes naturligvis.
Og vi ser faktisk bare en grunn til å kjøpe en eldre og dyrere konkurrent: Bakseteplassen.