UTEN BIL: Hos Erik Dølmo og sønnen Theo er garasjen foreløpig tom etter at Erik endelig ble kvitt leasingbilen.Foto: GEIR RØED
Fikk uventet leasing-gebyr:
Forlanger gebyr for å skifte navn på leasingkontrakten
Bilforhandleren krever et gebyr på nesten 16.000 kroner fordi kona til Erik Dølmo ble gravid, og paret må ut av en leasingavtale når bilbehovet endrer seg.
– Bilforhandlere har ikke anledning til å påføre kundene
gebyr etter eget forgodtbefinnende, sier Jorge Jensen, fagdirektør i
Forbrukerrådet.
Bilbehovet til Erik Dølmo på Ottestad utenfor Hamar endret
seg brått i sommer, da kona ble gravid med parets andre barn.
Dølmo trodde imidlertid det skulle gå greit å bli løst
fra leasingkontrakten han inngikk bare et halvt år tidligere. Da leaset han, gjennom enkeltmannsforetaket han har som tømrer, den
toseters pickupen Ford Ranger Raptor for en periode på tre år fra
Ford-forhandleren Melhus Bil i Trondheim.
– Men det ble både veldig vanskelig og dyrt, sier Dølmo.
– Forstår ikke
Dersom du trenger å komme ut av en leasingkontrakt, må du finne en som vil overta leasingkontrakten din. Å si opp lesingavtalen med forhandler er svært dyrt. I dette tilfellet var ny leasingtaker på plass etter bare en ukes tid, gjennom firmaet Autorelease.
Likevel tok det cirka to og en halv måned å få ordnet det formelle med bilforhandleren.
Dessuten ble Dølmo avkrevd et gebyr fra bilforhandleren på 15.625 kroner. Dette er
ikke kontraktsfestet.
– Jeg forstår egentlig ikke hva jeg skulle betale for,
sier Dølmo.
Heller ikke Ole Jørgen Berg-Nielsen i Autorelease forstår hvorfor
Melhus Bil krever gebyret, og hvorfor de brukte så lang tid. Gjennom
sitt firmahar han de siste 15 årene hjulpet rundt et par tusen
leasingtakere med å komme seg ut av leasingkontrakten når livssituasjonen og bilbehovet
endrer seg.
– Vi hjelper blant annet kunder som blir arbeidsledige og
ikke lenger har råd til leasingbilen, eller de som skiller seg, forteller
Berg-Nielsen.
Jobben med å ordne det formelle og finne ny leasingtaker
tar Autorelease 6500–12.500 kroner for. Normalt er det en jobb som Autorelease
gjør over noen dager, maksimalt et par uker.
Et sete for lite
I sommer tok Erik Dølmo kontakt med Berg-Nielsen for å få
hjelp med å finne en ny leasingtaker til den nesten helt nye pickupen, som
altså har minst et sete for lite når barn nummer to melder sin ankomst.
Bare en uke senere hadde altså Berg-Nielsen en ny leasingtaker klar – en som ville overta leasingavtalen, pickupen og avtaleforpliktelsene.
Men det skulle ta mye lenger tid å få bilforhandleren i
Trondheim til å signere på leasingbyttet.
– Først greide jeg ikke å få kontakt med dem, hverken på
telefon eller epost. Deretter nektet de å undertegne de nødvendige papirene,
også sluttet de å svare meg.
Imens gikk tiden. Den nye leasingtakeren fikk ikke
tilgang til bilen, og Dølmo måtte fortsette å betale de løpende utgiftene på
den.
– Plutselig krevde dessuten Melhus Bil 12.500 kroner
pluss moms av meg.
Motor har fått kopi av epost-korrespondanse hvor
Ford-forhandleren forklarer hvorfor de mener de skal ha disse pengene, som
utgjør nærmere 16.000 kroner inkludert moms.
– Jeg ble etter hvert så desperat at jeg godtok å betale gebyret,
sier Dølmo.
Kritiske
I midten av oktober var leasingskiftet endelig i orden,
to og en halv måned etter at Dølmo gjorde første henvendelse til Melhus Bil.
Både han og Ole Jørgen Berg-Nielsen er kritiske til tidsbruken
og pengekravet fra bilforhandleren i Trondheim.
– Det står ingenting i leasingkontrakten om at jeg må
betale et slikt gebyr dersom jeg trenger å finne en ny leasingtaker til bilen,
sier Dølmo.
Berg-Nielsen i Autorelease bekrefter at leasingkontrakten
til Dølmo ikke har et slikt punkt.
Regningen med de nesten 16.000 gebyrkronene har Erik Dølmo
foreløpig ikke fått. Ole Jørgen Berg-Nielsen håper den heller ikke kommer, og
at Ford-forhandleren dropper kravet.
– Vi har spurt Melhus Bil om hvor det står at de kan ta
et slikt gebyr. De har ikke svart oss, sier Berg-Nielsen.
Han mener pengekravet fra Ford-forhandleren er et ønske
om å tjene ekstra penger.
– Jeg mener de tar penger for noe de ikke skal ha penger
for, og at de på denne måten forsøker å tjene ekstra på leasingtakere.
Berg-Nielsen viser til at i de fleste tilfellene går
videreføring av leasingkontrakter smertefritt.
– Senest nå denne uka har det gått helt greit med en
annen Ford-forhandler, forteller han.
– Vil sikre oss
Melhus Bil forklarer gebyret med at de vil ha gode
rutiner ved endring av leietaker på aktive leasingavtaler.
– Vi ønsker å sikre at alle parter ivaretas på best mulig
måte, og at de har fullstendig informasjon om krav og forpliktelser fra både
bilfabrikanten og finansieringsselskapet, skriver assisterende konsernleder
Rune Hagen i en epost til Motor.
Annonse
Svarer ikke
Motor har stilt Melhus Bil en rekke spørsmål.
I tillegg til å spørre om hvorfor de tar gebyret, har vi
også spurt om:
Hvor i kontrakten med Erik Dølmo er gebyret beskrevet?
Får alle et slikt gebyr?
Er gebyret avklart med importøren Ford Norge?
Hvorfor tok det så lang tid å få ordnet de formelle
underskriftene?
Og, siden Dølmo fortsatt ikke har fått fakturaen: Kommer
dere til å sende regningen?
Hagen har ikke svart på disse spørsmålene.
– Vi ønsker ikke å uttale oss om konkrete kundesaker. Men
på generelt grunnlag har vi, basert på tidligere erfaringer, sett behovet for å
ha gode rutiner ved endring av leasingavtaler, slik at alle parter i
tilstrekkelig grad er kjent med ansvaret og forpliktelsene man har ved å overta
en løpende leasingavtale.
– Ikke behov
Ole Jørgen Berg-Nielsen i Autorelease påpeker at i
kontrakten for overdragelse godtar den nye leasingtakeren å overta bilen slik
den er fremstilt for ham («as is»).
– Da skal det ikke være behov for at Melhus Bil må gjøre
så mye som de hevder at de må, utover å underskrive på papirene, sier
Berg-Nielsen.
Annonse
Reagerer
Jorge Jensen, fagdirektør i Forbrukerrådet, er klar på at
Melhus Bil ikke kan ilegge Dølmo gebyret, dersom det ikke er en del av leasingkontrakten.
– Bilforhandlere og andre næringsdrivende har ikke
anledning til fritt å påføre kundene gebyr etter eget forgodtbefinnende, selv
om de selv føler at det vil være rettmessig. Næringsdrivende trenger et
hjemmelsgrunnlag for å kreve gebyret, og kundene skal på forhånd være gjort
kjent med gebyrene, sier han.
Jorge Jensen oppfordrer Melhus Bil til å droppe gebyret.
– Jeg forstår det slik at gebyret ennå ikke er oversendt
fra Melhus bil. Slik bør det forbli. Det de bør gjøre nå, er å tydelig si til
Bølmo at han kan glemme gebyret.
Erik Dølmo selv har ikke lyst til å lease flere biler.
– Tidligere har jeg bare eid biler. Dette er første gang
jeg leaser. Det frister ikke til gjentakelse.