EUROPA: Mitsubishi-sortiment i Europa består av Eclipse og Outlander, i Asia er det en rekke andre modeller.

Sliter:

Mitsubishi med voldsomt resultatfall

Sviktende salg i viktige markeder og høye utgifter har ført til at Mitsubishi må justere ned forventingene.

Publisert

Mitsubishi Motors senket denne uken resultatforventningene med voldsomme 76 prosent sammenliknet med hva de la fram i mai 2024. 

Fra 144 yen, tilsvarende 10,5 milliarder kroner, til 35 milliarder yen, tilsvarende 2,45 milliarder kroner, melder Nikkei Asia (for abonnenter).

Selskapet avslutter regnskapsåret i mars 2025.

Fortjenesten stuper

Justeringen gjenspeiler svake salgstall og høyere kostnader enn ventet i blant annet Nord-Amerika, i tillegg til støtte til leverandører som er påvirket av inflasjon.

Selskapet venter nå at nettofortjenesten for hele året vil falle med 77 prosent sammenlignet med året før.

Også det globale salgsmålet ble nedjustert, fra 895.000 enheter til 848.000. Samtidig er de nye tallene over fjorårets, som var 815.000. Det er med andre ord utgiftene som har skutt i været.

Les også: Dette blir prisene for nye Mitsubishi Outlander

Mitsubishi har tradisjonelt stått sterkt i blant annet Thailand og Indonesia, men etter pandemien har markedene der slitt med å hente seg inn. 

Mitsubishi har den siste tiden vært involvert i den mulige fusjonen mellom Nissan og Honda, og Mitsubishi-sjef Takao Kato sier til Nikkei Asia at de vil vente på retningen de to andre selskapene tar, før de bestemmer seg for om og hvordan de skal gjøre det.

Avgjørende for fusjonen

– Vi ønsker å vurdere ulike muligheter for hvordan vi kan maksimere effekten av et samarbeid med de to selskapene.

Kato sier det er fordeler og ulemper å vurdere i beslutningsprosessen.

– Våre styrker ligger i ladehybrider, tilstedeværelse i ASEAN-markedet (Sørøst-Asia) og et produktsortiment med fokus på pickuper. Vi ser på hvordan disse kan utnyttes, og hvilken type støtte vi kan forvente i det nordamerikanske markedet, og innen utvikling av programvare, begge områder hvor vi ikke står like sterkt.

Les også: Går mot brudd mellom Honda og Nissan

Mitsubishis deltakelse i fusjonen er avgjørende for Honda og Nissan i Sørøst-Asia, ettersom alliansen ikke vil kunne øke markedsandelen uten å utnytte Mitsubishis sterke tilstedeværelse der.

Kato mener også at et samarbeid ville fått fart på utviklingen av elbiler.

Fraværet av elektriske modeller gjør at Mitsubishi knapt er synlige på Opplysningsrådet for veitrafikkens statistikk over nye biler. I fjor ble det registrert 105 nye Mitsubishi-personbiler i Norge, som plasserte merket på 40. plass i merkestatistikken.

Det begynner å bli en stund siden Outlander var en av Norges mest populære bilmodeller. Men nå er den nettopp reintrodusert – les om det under.