PÅ'N IGJEN: Mercedes-Benz-sjef Ola Källenius sist gang produsenten ble tvunget til å kutte, mot slutten av koronaåret 2020.

Tøffere tider:

Mercedes må kutte kostnader

Mercedes-Benz frykter et år med motvind fra alle kanter.

Publisert

Mercedes-Benz-gruppen opplyste torsdag at en stor innstramming er på trappene – 10 prosent før 2028. 

Dette kommer på toppen av eksisterende planer, fra 2020, om et kutt på 20 prosent innen utgangen av 2025.

Mercedes-Benz erklærte i 2022 at produsenten var godt nok rustet til at driftsmarginen ikke ville komme under 8 prosent selv i dårlige år. I gode år burde den kunne nå 14 prosent, het det da. 

Dermed synes definisjonen av «dårlige år» å ha endret seg. Torsdag sa nemlig toppsjefen Ola Källenius, ifølge Reuters, at driftsmarginen kunne ende så lavt som på seks prosent i 2025.

Omstendighetene likner da også ganske mye på en «perfekt storm». 

● Råvareprisene øker stadig. 

● Konkurransen med Kina – og ikke minst, i Kina –  har kanskje bare så vidt begynt. 

● EUs krav om lavere utslipp for produsentenes flåter av biler har inntrådt. 

● Dertil kommer de ennå ikke realiserte, men høyst reelle truslene om amerikansk straffetoll.

Les mer om det siste her: