BLIR RAMMET HARDT: Bildet viser en Porsche 911 Turbo – Porsche importerer alt som selges i USA, fra Europa.
Illustrasjonsfoto: PORSCHE
Langt over antatt:
USA sikter mot bil-straffetoll på 25 prosent
USAs myndigheter antydet tidligere «like for like»-tariffer, men snakker nå om helt andre nivåer.
Tirsdag erklærte USAs president Donald Trump at straffetoll på biler vil ligge «rundt 25 prosent», skriver Reuters. Antatt oppstart: 2. april.
For en uke siden var tonen en litt annen, da ble det sagt at administrasjonen ville svare med de samme nivåene som amerikanske produkter blir underlagt den andre veien.
Løfter til rustbeltet
Det har likevel vært fryktet at bilindustrien (samt farmasøytiske produkter) vil få en annen type behandling. I valgkampen brukte Trump mye tid i det såkalte rustbeltet, området der USAs bilindustri tradisjonelt har hatt tilhold, og løftene til de oppmøtte kom på rekke og rad.
I denne tyske analysen vurderes et tollspenn på 10–20 prosent. Konklusjonen er at straffetollen kan gi store, negative konsekvenser for Europa generelt og for bilindustrien spesielt, selv ved de lavere nivåene.
I dag er det 10 prosent straffetoll på amerikanske personbiler som blir importert til EU, men bare 2,5 prosent den andre veien.
Varierende nivåer
Større nyttekjøretøyer, fra pickuper og oppover, blir derimot skattelagt med 25 prosent ved innførsel fra Europa til USA. Det siste skriver seg fra en handelskrig som begynte på 60-tallet, da europeiske land ville begrense innførselen av billig, amerikansk kyllingkjøtt.
I snitt er det 3,95 prosent straffetoll på produkter fra USA til EU, og 3,5 prosent den andre veien.
BMW har foreslått å komme USA i møte ved å senke EUs biltoll på amerikanske kjøretøyer til nettopp 2,5 prosent. Denne og andre, tilsvarende anmodninger er muligens årsaken til at Trump flere ganger har hevdet at en slik senking er vedtatt av EU. Dette er ikke sant.
Les alle Motors biltester: