KVOTER: Mercedes' styreleder Ola Källenius forklarer hvorfor de velger å kjøpe utslippskvoter under resultatframleggelsen 20. februar.

Nye EU-krav:

Mercedes: Kjøper kvoter, unngår bøter

Til tross for at det er snakk om svært høye summer, mener Mercedes at det vil lønne seg å kjøpe utslipps­kvoter hos en annen bilprodusent.

Publisert

Mercedes-Benz har funnet løsningen på å unngå saftige utslippsbøter, og gjør som så mange andre bilselskaper i Europa, kjøper kvoter av andre. 

Det har vært klart en stund at selskapet kom til velge en slik løsning, og nå forteller de at det vil lønne seg satt opp mot bøtene.

Mercedes skal betale Geely et sted mellom 100 millioner og 300 millioner euro for kreditter fra salget av hel-elektriske Volvo- og Polestar-modeller, melder Automotive News.

20 prosent elbil

Det er anslått at bilprodusentene bør ha en salgsmiks på minst 20 prosent elbiler i år i Europa for å oppfylle EUs nye mål. Å ikke nå målene medfører en bot på 95 euro per bil, per gram over grensen. Markedsandelen for elbiler i Europa i fjor var under 14 prosent.

Mercedes utslippspool inkluderer også Smart, som har et delt eierskap mellom Geely og Mercedes.

Noen bilprodusenter, som Renault, har valgt å stå utenfor slike utslippssamarbeid. De vil heller prøve å styre sin egen salgsmiks med å selge elbiler rabattert og sette opp prisen på bensin- og dieselbiler.

Mercedes' styreleder Ola Källenius mener, tross de store utleggene til Geely, at kvotekjøp er den beste løsningen.

Lavere kostnad

– Det er en lavere kostnad enn bøter. Det er en rasjonell økonomisk beslutning, sa han under Mercedes' resultatframleggelse 20. februar.

Källenius la til at han anser det som en temporær løsning fordi Mercedes har flere nye elbilmodeller på gang, blant annet CLA og GLC.

– Når vi har lansert alle disse produktene i løpet av de neste 36 månedene, ønsker vi å øke andelen elbiler og nå målene på en naturlig måte.

Mercedes' globale salg av elbiler falt med 23 prosent i 2024, til rundt 185.000. Langt bak BMWs 427 000, noe BMW sier vil gjøre det mulig for dem å nå CO2-målene.

Stellantis, Ford og Toyota planlegger å kjøpe kreditter fra Tesla.