KAN FÅ SMELL: Bildet viser produksjon av Volkswagen Golf i Wolfsburg i Tyskland.

Analyse:

Mener Trump-seier vil ramme tysk bilindustri knallhardt

Den amerikanske presidentkandidaten Donald Trump vil ha tolltariffer på europeiske produkter. Det kan bety tøffe tak generelt, og for Tysklands bilprodusenter spesielt.

Publisert

USAs straffetoll på kinesiske biler er allerede velkjent – den er på 100 prosent. Nå ønsker republikanernes presidentkandidat Donald Trump å innføre en generell straffetoll på kinesiske varer, satt til 60 prosent. 

I samme åndedrag snakker han om en straffetoll på stort sett alle varer som ikke er laget i USA. Her har han luftet et påslag på 10 til 20 prosent. 

Heftig fall

Institut der deutschen Wirtschaft (IW) har forsynt Reuters med en analyse av  hva som vil skje hvis USA innfører en straffetoll i den nevnte størrelsesordenen. 

Rapporten er lite lystig lesing, sett med tyske og europeiske øyne.

ØNSKER STRAFFETOLL: Donald Trump under et valgkamparrangement i Arizona i august i år.

Det antas at en straffe­­toll på 20 prosent, der EU svarer med samme mynt, vil svekke EUs samlede bruttonasjonal­produkt med 1,3 prosent i 2027 og 2028. EUs BNP ligger på rundt 19 billioner (trillions på engelsk), så det er bare å ta frem kalkulatoren – vi snakker om svært mye penger.

I år er USA Tysklands største handels­partner igjen, etter åtte strake år med Kina på topp. 

Men Kina vil ikke tre inn og kompensere for det eventuelt tapte, med dagens klima. Tvert imot – en handelskrig mellom USA og Kina vil nemlig også påvirke EU. I analysen anslås det at tysk eksport til Kina vil synke med 9,6 prosent hvis USA og Kina lager gjensidige tollmurer. 

Biler og medisiner

I et scenario der USA innfører 60 prosent straffetoll på kinesiske varer og 20 prosent på europeiske, er anslaget et fall på 14,9 prosent i tysk eksport til USA.

Og to bransjer kan bli truffet ekstra hardt: Farmasøytisk industri, som anslagsvis vil få en nedgang i USA-import på 35 prosent, og altså bilindustrien – med 32 prosent.

Det må antas at IW kjenner til at mange tyske biler produseres i USA og derfor ikke vil bli rammet av tariffene, selv om det ikke er nevnt spesifikt i Reuters' oppsummering.