OFTE INVOLVERT: Tesla-sjåfører i USA topper en negativ liste. Bildet er fra 2017.

Amerikansk undersøkelse:

Mener Tesla-eiere er de dårligste sjåførene

Et amerikansk forsikrings­selskap har undersøkt hvilke bilmerkers eiere som oftest blir bøtelagt og er involvert i ulykker.

Publisert Sist oppdatert

En undersøkelse gjort av  QuoteWizard på vegne av forsikringsselskapet LendingTree har sett på hvor hyppig de ulike bilmerkene i USA er involvert i ulykker, promillekjøring og fartsovertredelser, samt blir tildelt bøter. 

Eller som forsikringsselskapet sier det: «har de dårligste sjåførene».

Undersøkelsen er gjort i tidsrommet 1. januar 2024 til 31. desember 2024 og er basert på analyser av de 30 merkene med flest hendelser i denne perioden. 

Undersøkelsen har også vært omtalt i Carup.

Dette er hovedfunnene:

  • Tesla, Ram og Subaru har de dårligste sjåførene. På landsbasis hadde Tesla-sjåfører 36,94 hendelser (ulykker, promillekjøring, fartsovertredelser og bøter) per 1000 sjåfører fra 1. januar 2024 til 31. desember 2024 – en betydelig økning fra 31,13 fra analysen gjort mot slutten av 2023.
    Ram (33,92) forbedrer seg fra verst til nest verst, mens Subaru (32,85) forblir den tredje dårligste.
  • Mercury, Pontiac og Cadillac har de beste sjåførene. Mercury-sjåfører hadde 18,63 hendelser per 1000 sjåfører på landsbasis, omtrent halvparten av raten blant Tesla-sjåfører. Noe som gjør Mercury til beste merket for andre gang på rad. Pontiac (19,72) og Cadillac (20,75) følger etter.
  • De tre merkene med de dårligste sjåførene totalt har også de høyeste ulykkesratene. Tesla, Ram og Subaru-sjåfører hadde 26,67, 23,15 og 22,89 ulykker per 1000 sjåfører i den analyserte perioden, noe som samsvarer med deres ulykkesrangeringer fra forrige studie.
    Pontiac (10,33), Mercury (11,50) og Chrysler (12,94) hadde de laveste ulykkesratene.
  • Pontiac har overtatt for BMW som merket med høyest rattfyll-rate. Pontiac-sjåfører hadde en rattfyll-rate på 3,11 per 1000 sjåfører, en stor økning fra 1,09 ved forrige analyse.
    BMW og Tesla fulgte med henholdsvis 2,57 og 2,23 per 1000 sjåfører.
    Volvo (1,13), Hyundai (1,20) og Kia (1,22) sine sjåfører hadde de laveste rattfyll-ratene.