STERKT KRITISK: Mercedes-Benz-sjef Ola Kallenius.

Frykter å tape penger:

MB, VW og BMW med kraftig kritikk av Kina-straffetoll

Som ventet er de store, tyske bilprodusentene dypt skeptiske til EU-vedtaket om tilleggstoll på elbiler fra Kina.

Publisert

EU-kommisjonen meddelte onsdag at det vil bli innført en såkalt midlertidig tilleggstoll på opp til 38,1 prosent på alle elbiler som er importert fra Kina. 

Straffetollen trer i kraft fra juli av og vil ramme alle produsenter uavhengig av opprinnelig tilhørighet. Europeiske og amerikanske merker med fabrikker i Kina vil med andre ord ikke slippe unna.

Reaksjonen fra Kina?

Det kan du lese mye mer om her, eller nederst på siden, der det også står om hvordan tollen kan bli et problem for tyske produsenter. Sannsynligheten for en respons fra kinesiske myndigheter er nemlig høy, og Kina er et svært viktig marked for disse selskapene.

I tråd med dette har det kommet reaksjoner fra en rekke hold det siste døgnet.

– Vi trenger ikke flere handelsbarrierer. Vi burde i stedet jobbe for å fjerne dem, i Verdens handelsorganisasjons ånd, sier Mercedes-Benz-sjef Ola Kallenius, ifølge Automotive News Europe.

Støtte fra Volvo

Volkswagen har på sin side publisert en uttalelse der det heter at «de negative virkningene av beslutningen er større enn de potensielle fordelene – for europeiske bilprodusenter generelt, og tyske spesielt».

BMW-sjef Oliver Zipse sier dette:

– Vi mener at proteksjonisme, som tilleggstoll, ikke bidrar til god konkurranse i internasjonale markeder.

De tre tyske gigantene får støtte fra Volvos nestsjef, Björn Annwall, som dessuten mener at vedtaket vil føre til dyrere biler.