Alle som har kjørt eller hørt en Maserati, vet at lydbildet er en viktig del av pakka. Uansett hva slags motor bilen har, foran eller i midten, så har de servert gromme saker for ørene.
Nå er det andre tider. Grecale Folgore er Maseratis første elektriske familiebil. Det er en mellomstor SUV, som ble vist for første gang i 2022, da med fossilmotor.
Folgore betyr «lyn» på italiensk og klistres på merkets elbiler. Dette er deres andre, etter den nylig lanserte GT-bilen GranTurismo Folgore.
Grecale er bygget samme plattform som Alfa Romeo Stelvio, det er med andre ord ikke en dedikert elbilplattform, men det har likevel blitt plass til et stort batteri på 105 kWt.
Samtidig er det langt fra en av de mest energieffektive elbilene på markedet, så rekkevidden er oppgitt til 481 kilometer.
Konkurrenter: Audi Q6, Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-E GT, Porsche Macan
Sporty luksus
I brosjyren står det at forbruket er 2,4 kWt per mil, vår opplevelse var at den bruker mye på motorvei, men at det ikke er umulig å ligge under fabrikkens tall på vanlig landevei.
Det er uansett på lange turer man vil med en Maserati, sånn var det før, og sånn er det fortsatt. Men altså uten lyd, faktisk er en av de mer påfallende opplevelsene med Grecale Folgore at den er stille, selv til en elbil å være.
Det blir med andre ord en ganske annen opplevelse enn tidligere. Samtidig så er jo en Maserati mye mer enn bare lyd.
Det er et bilmerke med en pen stamtavle. Sporty luksus som føler seg nærmere Bentley og Ferrari enn vanlige premiummerker.
Komforten er i utgangspunktet godt ivaretatt med det lave lydnivået, og et behagelig og digitalt interiør.
Tidligere hadde en Maserati analoge klokker, gjerne med Maserati-logo i midten, den tiden er forbi.
Annonse
Aktiv kjøring
Likevel føles det som et påkostet interiør, med behagelige materialer og høy opplevd kvalitet. Dog uten den personligheten som man kunne kjenne på i tidligere modeller.
Man merker tidlig at Maserati ønsker at Grecale skal være en sportslig bil. Understellet er stivt, særlig over ujevnt underlag er det i overkant stramt. Det går sånn delvis an å parere med å sette bilen i «offroad-modus» som gjør at dempervandringen blir noe lengre.
På jevnere underlag betales noe av stivheten tilbake, med en bil som ligger flatt gjennom svingene og føles veldig stabil. Her er det liten tvil om at det er en familiebil som også trives når det kjøres aktivt. Styringen, som føles litt vag ved lavere hastigheter, blir mer direkte, og man glemmer at det er en bil som veier litt over 2,5 tonn.
Praktisk
Det er med andre ord ikke en av disse elbilene med masse effekt, 558 hestekrefter, som går som ei kule rett fram, men kneler i svinger. En Maserati som på lydløst vis leverer en kjøreopplevelse som man forventer fra merket.
Nå skal det ikke glemmes at det også er en praktisk bil.
Plassen i baksetet er veldig god, og et bagasjerom på 535 liter bør duge for det aller meste. Av litt mindre praktiske ting kan man merke seg at det ikke er noe rom foran, en frunk, og at det henger igjen et hevet gulv i midten bak etter fossilbilversjonen. Hengervekten er derimot helt ok, med 1,8 tonn. Nyttelast på 505 kilo bør også være tilstrekkelig.
Rekkevidden i den virkelige verden er noen mil over 40, ikke strålende, men man trenger nok en pause før det er kjørt såpass langt, så det bør ikke forstyrre en langtur unødvendig.
Annonse
Så var det Macan, da
På ladeplassen leverer den middels ladefart, 150 kilowatt, men den har en jevnt høy levering. Helt opp til 70 prosent batterikapasitet ble det fylt på 130 kilowatt med energi, dog med noen dipper underveis. Det gjør at ladetiden er like bra som en bil med høy startfart, og en jevnt fallende kurve.
Selvsagt er det ett problem, som ikke bør komme som en stor overraskelse: Prisen.
At en Maserati er en kostbar bil, er opplagt. Startprisen er 1.370.000 kroner, riktignok med svært mye standardutstyr, så det er i en helt annen butikkhylle enn bilene i samme størrelse som har fylt opp norske veier de senere årene.
Den eneste opplagte konkurrenten er Porsche Macan (les testen her), som kommer til Norge mot slutten av året. Pris og effektmessig er Macan Turbo og Grecale Folgore i samme reol.
På mange felt er Macan en bedre bil, for eksempel når det gjelder kjøreegenskaper og ladefart, men selv en Porsche føles mindre raffinert enn en Maserati. Og eksklusiviteten til en Grecale Folgore blir opprettholdt ved at den norske importøren kun har tilgang på 60 biler i år.