Prisen, enda høyere pris med utstyr, seteviften bråker
ANTIBES (Motor): Det er drøyt ti år siden Porsche kom med sin andre SUV-modell, Macan. Nå er den inne i et generasjonsskifte, i hvert fall i noen markeder.
For neste generasjon Macan er elektrisk, mens fossilversjonen fortsatt skal selges steder der elbiler ikke har noen interesse.
Det er lett å kjenne igjen trekkene fra den forrige modellen i den nye, men bilen har vokst en smule. Akselavstanden er økt med 8,6 centimeter, mens den er fem centimeter lengre, litt bredere, men i samme høyde.
Familiebil
Det betyr at Macan fortsatt er en mellomstor SUV, det mest populære segmentet for folk som har familie.
For det er en praktisk anlagt bil, med god plass i baksetet, takket være den økte akselavstanden, greit med bagasjeplass bak, en frunk og evner til å trekke en henger på to tonn.
Konkurrenter: Audi Q6, Tesla Model Y Performance, Ford Mustang Mach-E GT, Hyundai Ioniq 5 N
Problemet er vel at folk flest ikke har én million kroner som er satt av til bilinnkjøp. For ikke overraskende er Macan en kostbar sak.
Den kommer i to versjoner, Macan 4 og Macan Turbo. Turbo må i dette tilfellet ikke forlede noen til å tro at bilen faktisk har en turbo. Dette er en elbil, og hva en turbo skulle ha som funksjon i en bil uten avgassystem, er ikke godt å si.
I stedet kan det oversettes til «en skikkelig sportslig og latterlig kvikk familiebil». Null til hundre på 3,3 sekunder er ett av mange bevis på dette.
Annonse
God rekkevidde
Under testdagene startet vi med en Macan 4, og tenkte etter noen timer at dette holder i massevis når det gjelder krefter og kjøreegenskaper.
Macan 4 har 387 hestekrefter, 408 med boost-funksjonen, noe som gir en null til hundretid på 5,2 sekunder.
Startprisen er 876.839 kroner, men blir fort en del høyere når man har fylt på med «nødvendig» ekstrautstyr.
Begge utgavene har en rekkevidde på cirka 60 mil på papiret. Turene vi hadde, var ikke egnet til forbrukstesting, så det får komme på et senere tidspunkt.
Ladefarten er av de aller beste, 270 kilowatt, og den skal ligge på 200 kilowatt når ladingen passerer 50 prosent.
Veldig sprek
Innvendig er det en helt ny cockpit. Her er det en skjermflate i så å si hele bilens bredde, noe som betyr at det aller meste av funksjoner ligger i skjermene. Men Porsche har vært fikse og skilt ut klimalegget, som har en egen knapperad. I tillegg har man selvsagt en bryter på rattet hvor bilens ulike kjøremodus kan justeres.
Førermiljøet er ryddig, og den opplevde kvaliteten er meget god. Selve sittestillingen er noe lavere enn i forrige utgave, men ikke så lav at SUV-entusiastene blir støtt.
Macan Turbo har 639 hestekrefter, med boost, og et dreiemoment på 1130 newtonmeter. Sprek, med andre ord, veldig sprek. Der mange andre elbiler er grådig kvikke rett fram, men ganske miserable når det kommer til svinger, er Macan Turbo som en sportsbil.
Annonse
Leverer
På de krokete veiene noen mil unna Frankrikes sørlige kyst viste bilen nok en gang at Porsche er nærmest enestående gode til trylle fram kjøreegenskaper.
Selv om dette ikke er en lettvekter, gnager den seg fast i svingene, og som sjåfør glemmer man fullstendig at det er 2,4 tonn man har mellom hendene.
Det er naturligvis ikke noe stort poeng hvis man kun tenker familiebil, men er du der, så er du ikke i markedet for en Porsche. Til dem som derimot kjenner hva Porsche pleier å få til med sine biler, er det bare å si at Macan leverer.
Mot slutten av året
Det er ingen andre elbiler på markedet som klarer å kombinere sportslighet og det praktiske med så stor treffsikkerhet som denne bilen. At den er dyr, gir faktisk mening, det koster å sette sammen noe på dette nivået. Som med så mye annet får man det man betaler for.
Et knep, for å rettferdiggjøre utlegget, er å argumentere for at det er to biler i ett. En familiebil og en sportsbil. Da er kanskje ikke prisen så ille?
Uansett så har man litt tid å tenke på, de første bilene kommer i siste kvartal av 2024, og produksjonen vil være ganske begrenset i starten.