I begynnelsen av november i år kjøpte Mariann Aarnes fra
Løten en seks år gammel Volkswagen Golf fra bruktbilforhandleren Autotal på
Oppdal i Trøndelag.
Men bare noen få timer etter at hun hadde overført
kjøpesummen på 159.000 kroner, og før hun fikk overlevert bilen, fikk hun vite
om bilens forhistorie.
– Da jeg kjøpte bilen, sa bilforhandleren til meg at det
er en bra bil, og at det ikke er noe feil med den. Det sto heller ingenting om
vannskaden i annonsen for bilen, forteller Aarnes til Motor.
Lynraskt
Men da hun fikk vite om problemene med bilen, gikk det
lynraskt.
– Med bistand fra NAF skrev jeg en epost til
bilforhandleren, hvor jeg sa at jeg vil heve kjøpet. Seks minutter senere
ringte de, og i løpet av den samtalen godtok de å heve kjøpet, sier Aarnes.
Servicelederen hos en merkeforhandler sa i tingretten at
det er en betydelig risiko for at vannskadene kan føre til følgeskader og
senskader i det elektriske systemet, som kan være skumle.
Bilforhandleren markedsførte likevel bilen, da Katinka
Nilsen kjøpte den, som en «flott» bil som skulle være «godt vedlikeholdt» og
med «full servicehistorikk».
– Jeg var sint da jeg snakket med bilforhandleren. Jeg
var egentlig temmelig krass. Jeg har aldri før vært så tydelig mot noen. Når
noe betegnes som skummelt, er det jo utrolig at forhandleren later som
ingenting når de selger bilen til meg, sier Mariann Aarnes.
Motor har spurt bruktbilforhandleren hvorfor de ikke
informerte om vannskadene da de solgte bilen til Mariann Aarnes.
Daglig leder
Per Inge Maridal skriver i en epost at han ikke vil svare på spørsmål.
Mariann Aarnes forteller at etter telefonsamtalen tok det
kort tid før hun fikk også skriftlig bekreftelse på at kjøpet heves, og dagen
etter var pengene tilbake på kontoen hennes.
– De lurte på om jeg ville kjøpe en annen bil av dem. Men
jeg sa at jeg nok ikke er interessert i det. Jeg kommer ikke til å kjøpe flere
biler av dem. Jeg synes det er uprofesjonelt at de ikke informerte meg om hva
som har skjedd med bilen.
Ny annonse
Nå har bilforhandleren lagt ut bilen til salgs på nytt.
Nå informerer de om tidligere lekkasje, samtidig som de hevder at forholdet nå
er utbedret.
Daglig leder Per Inge Maridal vil heller ikke svare på
spørsmål om det, utover:
– Dersom noen av våre kunder skulle være misfornøyd med
bilen de har kjøpt av oss, forsøker vi å løse en eventuell konflikt med kunden,
skriver Maridal i en epost til Motor.