Bilkundene er ikke bare kjøpere av bil, men ofte også
selgere av bil. Da NAF inviterte til nettmøte om bruktbilproblemer, handlet
mange av spørsmålene hvordan man kan selge bilen sin uten å havne i problemer
med kjøperen.
Ett av tipsene er at man som selger av en bruktbil kan
avtale seg vekk fra at kjøperen har reklamasjonsrettigheter.
Her er et titall av spørsmålene NAF fikk på nettmøtet, med
svarene til NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Kjøp gjennom bilformidler
Hvilke rettigheter har man når man kjøper av en bilformidler? Jeg kjøpte en bil som har skjulte feil og mangler. Hvem står ansvarlig ved en reklamasjon? Den private selgeren på kontrakten, eller bilformidleren?
Hilsen Karoline
Hei, Karoline!
Ved kjøp av bil fra en bilformidler, vil det være
forbrukerkjøpsloven som regulerer dine reklamasjonsrettigheter.
Utgangspunktet
ved et formidlingssalg, er at bilformidleren er solidarisk ansvarlig med
selgeren og dennes forpliktelser, med mindre kjøper blir gjort uttrykkelig
oppmerksom på at bilformidleren kun opptrer som en mellommann.
Det betyr at du som kjøper ved et formidlingssalg vil
kunne holde både bilformidler og privatselger ansvarlig, med mindre det er
gjort klart og tydelig i forbindelse med kjøpet at det kun er privatpersonen
som har et eventuelt reklamasjonsansvar.
Annonse
Feil etter garantiperioden
Jeg har en Volkswagen Golf elbil 2018 modell. Garantien på fem år gikk ut i august. Jeg hadde bilen på service nå og meldte til verkstedet at de måtte se på varmeapparatet på bilen. Det blir ikke varmt når det har blitt kaldere vær.
Etter at verkstedet hadde sett på dette, fikk jeg beskjed om at det var permanent feil på sperreventil og feil på ekspansjonsventil. I tillegg var det trolig lekkasje i anlegget. Reparasjonen vil bli på ca 29000 kroner. Skal jeg virkelig godta dette?
Hilsen Oddvar
Hei, Oddvar!
Det viktigste i garantisaker, er å melde inn en klage før
fristen har gått ut. Selve garantiarbeidet kan bli utført i ettertid, men selve
klagen må meldes inn før.
Dersom man ikke har påklaget denne feilen før
fristen, selv om feilen trolig var til stede mens garantien var gjeldende, vil
det dessverre være for sent.
Du kan imidlertid forsøke å komme til en minnelig løsning
med forhandler, siden det ikke er altfor lenge siden garantien gikk ut. Hvis du
kjøpte bilen for under fem år siden fra en forhandler, kan du muligens ha et
krav mot forhandler etter loven, såfremt forutsetningene etter loven er
oppfylt.
«Outlet»-salg
Det kunne vært interessant å høre hva forhandlere har lov å unndra seg med tanke på at mange selger under såkalte outlet-konsept, hvor de gjerne sier de har minimal kjennskap til bilen, og derfor «selger billig». Noe som ofte ikke stemmer.
Jeg kjøpte selv en slik bil, og forhandler nekter ethvert ansvar, blant annet for altfor dårlige og ubrukelige dekk, til tross den ble annonsert med to sett dekk, og ingen opplysning om kvalitet på disse.
Er outlet-salg en sovepute for at de skal slippe unna?
Hilsen Anita
Hei, Anita!
Når man kjøper bil fra en forhandler, vil
forbrukerkjøpsloven gjelde. Denne loven kommer til anvendelse uavhengig av hvor
forhandler selger biler. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Det betyr at man
ikke kan avtale seg til en dårligere posisjon enn det som følger av loven.
Eksempelvis kan ikke forhandler avtale seg vekk fra reklamasjonsretten, selv om
bilen selges på «outlet», fordi det setter forbrukeren i en dårligere posisjon.
Hei. Når man får en helt ny girkasse i en reklamasjon, altså en «vesentlig komponent», kan man nekte å akseptere en begrenset reklamasjonsrett på denne delen, for eksempel bare ett år ekstra?
Kan man ikke hevde at man har rett på fem nye år på en helt ny «vesentlig del» når denne er levert som svar på en reklamasjonsforespørsel?
Hilsen Steinar
Hei, Steinar!
Jeg vil tro at det du har fått «tilbud» om er en garanti
på den girkassen som er satt inn. Det er ikke uvanlig at det gis garantier
etter arbeider og utskiftinger av et visst omfang. En garanti er en avtale,
hvor garantiutsagnet sier noe om avtalens innhold og hva som dekkes.
Det er fint å ha en garanti, men det er uansett slik at
dersom dette gjelder en bil du som privatperson har kjøpt av en forhandler, vil
forbrukerkjøpslovens regler også komme til anvendelse i tillegg til en
eventuell garanti.
Det er gjennom rettspraksis avklart at man ved utskifting
av en vesentlig komponent og ved reklamasjonsarbeider ellers, vil kunne ha en
forlenget reklamasjonsfrist hvis feilen kommer tilbake, uavhengig av om dette
skjer etter utløpet av den opprinnelige reklamasjonsfristen på fem år som man
har etter kjøpet. Om man fortsatt har en reklamasjonsrett, må man vurdere ut
fra situasjonen når feilen eventuelt kommer tilbake.
Bilfirmaet er oppløst
Hei. Kjøpte bruktbil for to måneder siden. Har en pågående garantisak. Firmaet står nå oppført som oppløst. Hva skjer med det jeg fremdeles må fikse på bilen og øvrig bruktbilgaranti?
Hilsen Bjørn
Hei, Bjørn!
Jeg har sjekket og ser at firmaet er meldt oppløst. Det
innebærer at virksomheten legges ned. Hvis man har noen aktuelle krav mot
firmaet, må slike krav meldes nå og innen seks uker etter at denne meldingen
ble kunngjort.
Når det gjelder fremtidige forpliktelser, som dukker opp
etter at oppløsningen har skjedd, vil man ikke ha noen å rette kravet mot. Det
innebærer for eksempel at du ikke vil ha noen å fremme et krav mot hvis det
skulle dukke opp feil på bilen. Dette kan få stor betydning.
Annonse
Selge bilen privat
Hei. Jeg forstår at nye lover medfører større og lengre erstatningsansvar for meg som selger. Hva er deres anbefaling hvis jeg skal selge en fire år gammel bil? Bør jeg selge selv, eller via forhandler som jeg kjøpte den ny av?
Hilsen Johan
Hei, Johan!
Ved salg av bil anbefaler vi i NAF å selge selv, fremfor
å selge via forhandler. Grunnen til dette er at man ved å selge gjennom
forhandler får mer omfattende forpliktelser enn dersom man selger bilen privat,
ettersom man vil bli ansvarlig etter forbrukerkjøpsloven, og ikke etter
kjøpsloven.
I dette ligger blant annet en lengre reklamasjonsfrist på
fem år, sammenlignet med to år ved salg direkte til privatperson.
Generelt bør man ved salg av bil opplyse om de forhold
ved bilen som man kjenner til, og ikke beskrive bilen på en bedre måte enn hva
det er grunnlag for. Man kan også selge bilen med et «som den er»- forbehold,
noe som vil gjøre at det skal mer til for kjøper å nå frem med et mangelskrav
mot deg som selger.
Usikkerhet ved privatsalg
Mange snakker om usikkerheten vel å selge bil privat. At det er to års garanti også ved privatsalg. Hvilken risiko er det å selge privat? Hvordan kan man eventuelt unngå at kjøper kommer tilbake og klager? Kan man skrive at den selges som delebil eller noe sånt?
Hilsen Arild
Hei, Arild!
Når man selger bilen som privatperson, vil kjøper kunne
ha ulike krav mot deg som selger etter kjøpsloven, dersom det foreligger en
såkalt kjøpsrettslig mangel ved bilen.
Dette vurderes ut fra hvordan bilen er beskrevet i
kontrakt og annonse, bilens alder, kilometerstand og så videre. I tilfeller
hvor det foreligger en slik mangel, vil kjøper normalt ha krav på blant annet
retting, prisavslag og eventuelt heving av kjøpet.
I kontrakten bør man ta inn et forbehold om at bilen
selges «som den er». Dette vil gjøre at det skal mer til for kjøper å nå frem
med et mangelskrav. Ellers bør man opplyse om de forhold man kjenner til, og
unngå å gi bedre beskrivelser av bilen enn hva det er grunnlag for. Man kan
fint skrive at bilen selges som en delebil/reparasjonsobjekt eller lignende.
Dette vil medføre at det er begrenset hva kjøper kan
påberope seg som en mangel ved bilen. Som privat selger har man også anledning
til å fraskrive seg reklamasjonsansvaret. Dette må i så fall fremgå med klare
ord i kontrakten.
Er det forskjell, med tanke på rettigheter, på å kjøpe brukt elbil fra forhandler eller privatperson? Og er det best å kjøpe brukt elbil fra en forhandler som også selger nye biler, eventuelt av merkeforhandler av samme fabrikat som bruktbilen? Finnes det ulike testverktøy for å undersøke tilstanden på batteriene av elbiler, og hvilke er i så fall best?
Hilsen Harald
Hei, Harald!
Ved kjøp av bil fra forhandler, vil man ha en lengre
reklamasjonsfrist enn ved kjøp av privatperson. Den absolutte fristen ved kjøp
hos forhandler er fem år, mens ved kjøp av privatperson er fristen to år. I
begge tilfeller må man uansett reklamere innen rimelig tid fra feilen oppdages,
eller burde blitt oppdaget.
Ved kjøp av bil fra forhandler, vil forbrukerkjøpsloven
gjelde. Denne inneholder et overordnet forbrukervern, og som et utgangspunkt
vil man derfor være bedre beskyttet som kjøper.
Man stiller gjerne høyere krav til forhandlere ved kjøp
av bil, grunnet deres fagkompetanse og arbeid. Kjøper du bil av en privatperson
vil dere anses som likestilte parter.
Når det kommer til hvor man skal kjøpe bil, kan det være
en fordel å kjøpe av noen som har god kunnskap om merket og der det medfølger
en tilstandsrapport. Er det gjort en tilstandsvurdering nylig, hos sertifiserte
verksteder, skal man som et utgangspunkt kunne stole på disse.
Det er dessverre ingen brukbare og lettvinte testverktøy
for elbilbatterier per i dag.
Salg hos Nettbil
Er salg gjennom Nettbil eller Rebil en løsning å anbefale?
Hilsen Egil
Hei, Egil!
Vi har så langt mottatt få klager på Nettbil og Rebil.
Begge disse synes å være seriøse aktører, som du kan selge bilen din gjennom.
Du får en litt lavere pris for bilen, men det fremstår som enkelt og trygt.
Annonse
Salg av Tesla
Skal selge min Tesla som er seks år. Hva bør jeg gjøre for å unngå problemer og reklamasjoner i ettertid?
Videre er det viktig at du gir korrekt og relevant
informasjon om bilen når du selger den. I annonsen anbefaler vi å gi nøytral
informasjon, og være forsiktig med å «overselge» bilen. Vi anbefaler også å ta
en tilstandsrapport av bilen før du selger den, slik at man har dokumentasjon
på bilens tilstand ved salget. Enda flere råd finner du her: Salg av bil | NAF
Selge uten å kunne klage
Hei! Jeg ønsker å selge min snart 20 år gamle VW Passat med relativ lav kilometerstand. Den er fortsatt i god stand, alle servicer er gjort til riktig tid hos anerkjent merkeverksted, og den er godkjent i EU-kontroll.
Ved salg har jeg ikke lyst på eventuelle reklamasjoner.
Hvordan går man frem ved privat salg til en rimelig pris, men uten at kjøperen har reklamasjonsrett i evigheten?
Med hilsen Evert
Hei, Evert!
Når man selger en bil privat, kommer kjøpsloven til
anvendelse. Etter denne loven har du som selger et ansvar i inntil to år.
Kjøpsloven er imidlertid fravikelig. Det betyr at du kan avtale deg vekk fra
den. Derfor kan du og kjøper bli enige om at bilen kjøpes uten
reklamasjonsrett. Det er viktig at en slik avtale kommer klart frem i
kjøpekontrakten.
Finnes det mulighet for å tegne forsikring ved privat salg av bilen, som dekker reklamasjoner på mangler eller feil som selger, tross tilstandskontroll, ikke kjente til?
Hilsen Bengt
Hei, Bengt!
I NAF kjenner vi til at enkelte forsikringsselskaper har
tilbudt såkalt bruktbilgaranti. Hvilke tilbydere som har dette som et produkt i
dag, og hvilke nærmere vilkår som eventuelt gjelder for slik garanti, har vi
dessverre ikke oversikt over.
Kjøpers rettigheter
Hei, må bare høre om hvem som lager disse helt merkelige reglene? Det er jo kjøper som bestemmer selv hva han kjøper. Det er en risiko å kjøpe tekniske og mekaniske ting. Alt har sin levetid.
Selger kan umulig vite om noe ryker på en bil etter at den er solgt. Men sannsynligvis vil det gjøre det, og sånn vil det alltid være.
Dette skaper bare masse unødvendige saker, hvor kjøper har alle rettigheter og selger har lite rettigheter.
Hilsen Trygve
Hei, Trygve!
Det er Stortinget som vedtar alle norske lover, etter at
forslag først lages av forskjellige eksepertutvalg. Det er forsøkt å finne en
balanse i regelverket, og både kjøper og selger er gitt rettigheter og
forpliktelser. Det er ikke slik at kjøper vil kunne reklamere på hva som helst.
Loven gir selger rettigheter når det foreligger mangler,
og alt vil ikke bli ansett som dette.
Når det gjelder bruktbilkjøp må det vurderes hva slags
feil som dukker opp, sammenholdt med bilens alder, kilometerstand og gitte
opplysninger. Typiske slitedeler kan man ikke reklamere på, men det blir
selvsagt av og til en diskusjon om hva som er normal slitasje, og hva som gir
kjøper en grunn til å klage.
Vi i NAF Advokat er heldige som jobber sammen med biltekniske
konsulenter som hjelper oss i våre vurderinger. Om du skulle være usikker på om
kjøper har et krav i et salg du har gjort, kan vi se nærmere på saken.