FRAKTES VEKK: Flere ganger måtte Mazda CX-5 til Magnus Berg Danielsen opp på bergingsbil.

Kjøpte bil i 2018:

Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt

Seks år etter bilkjøpet, kan Magnus Berg Danielsen puste ut etter at han vant over bilforhandleren. – Det var noe fundamentalt galt ved bilen, skriver tingretten.

Publisert Sist oppdatert

I februar 2018, for over seks år siden, kjøpte Magnus Berg Danielsen fra Stokmarknes i Vesterålen en da seks år gammel Mazda CX-5.

Men bare fire og en halv måned senere fikk han store problemer med bilen. Da han klaget til forbrukermyndighetene, kom bilforhandleren «Bil i Nord» med et svært spesielt utspill:

De krevde 20.000 kroner for jobben de fikk med å svare for seg.

Bilforhandleren er merkeforhandler blant annet for Mazda, og et av Nord-Norges største bilkonsern.

De ville imidlertid ikke bli belemret med utgifter da kunden klaget til Forbrukerklageutvalget, selv om Forbrukerklageutvalget er ment å være et organ som skal løse konflikter uten at partene må engasjere advokater.

Vant i utvalget

I Forbrukerklageutvalget fikk Danielsen medhold i at bilkjøpet kan heves. Bilforhandleren ga seg ikke, og saksøkte kunden.

Men nå har tingretten kommet til samme resultat.

– Danielsen har vunnet saken fullt ut, skriver Midtre Hålogaland tingrett i sin dom.

I stedet for å få 20.000 kroner i klagegebyr fra kunden sin, må bilforhandleren betale tilbake kjøpesummen på 295.000 kroner minus et nyttefradrag for kilometerne Danielsen har kjørt.

I tillegg må bilforhandleren betale forsinkelsesrenter for seks år, som utgjør ca. 164.000 kroner. De må også dekke Danielsens advokatutgifter på 244.000 kroner.

I tillegg må bilforhandleren dekke egne utgifte. Til sammen har de tapt nærmere én million kroner på bilsalget.

Totalhavari

Tingretten mener hovedproblemet med bilen har vært lekkasjer i dysene, og at dette igjen har ført til trøbbel med oljetrykket.

– Etter rettens syn var det noe fundamentalt galt ved bilen på leveringstidspunktet, skriver tingretten i dommen.

Etter et totalhavari i mars 2020, har Danielsen ikke kunnet bruke bilen sin. Den må repareres for minst 150.000 kroner.

Aksepterer dommen

Daglig leder i «Bil i Nord», Kenneth Evjen, sier til Motor at det har vært en kjedelig sak som de «aller helst skulle vært foruten». Bilforhandleren vil ikke anke, og aksepterer dommen.

Han er nylig konstituert som daglig leder, og sier at han vil bidra til å løse konfliktsaker på et langt tidligere tidspunkt enn i denne saken.

– Men hvorfor krevde dere opprinnelig 20.000 kroner av kunden for å behandle klagen? Det kan kun gjøres når klagen er grunnløs, ifølge forbrukerklageloven.

– Det er nokså rutinemessig at advokater krever saksomkostninger for sine klienter. Deretter blir det opp til avgjørelsesorganet å ta stilling til kravet. «Bil i Nord» fremsatte et symbolsk krav på saksomkostninger for Forbrukerklageutvalget på 20 000 kroner.

Magnus Berg Danielsen er glad for å ha vunnet saken.

– Det er veldig bra de ikke anker. Jeg er sliten og lei.