FRAKTES VEKK: Flere ganger måtte Mazda CX-5 til Magnus Berg Danielsen opp på bergingsbil.
Foto: PRIVAT
Kjøpte bil i 2018:
Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt
Seks år etter bilkjøpet, kan Magnus Berg Danielsen puste ut etter at han vant over bilforhandleren. – Det var noe fundamentalt galt ved bilen, skriver tingretten.
I februar 2018, for over seks
år siden, kjøpte Magnus Berg Danielsen fra Stokmarknes i Vesterålen en da seks
år gammel Mazda CX-5.
Men bare fire og en halv måned
senere fikk han store problemer med bilen. Da han klaget til
forbrukermyndighetene, kom bilforhandleren «Bil i Nord» med et svært spesielt
utspill:
De krevde 20.000 kroner for
jobben de fikk med å svare for seg.
Bilforhandleren er
merkeforhandler blant annet for Mazda, og et av Nord-Norges største bilkonsern.
De ville imidlertid ikke bli belemret med utgifter da kunden klaget til
Forbrukerklageutvalget, selv om Forbrukerklageutvalget er ment å være et organ
som skal løse konflikter uten at partene må engasjere advokater.
Vant i utvalget
I Forbrukerklageutvalget fikk
Danielsen medhold i at bilkjøpet kan heves. Bilforhandleren ga seg ikke, og
saksøkte kunden.
Men nå har tingretten kommet
til samme resultat.
– Danielsen har vunnet saken
fullt ut, skriver Midtre Hålogaland tingrett i sin dom.
I stedet for å få 20.000 kroner
i klagegebyr fra kunden sin, må bilforhandleren betale tilbake kjøpesummen på
295.000 kroner minus et nyttefradrag for kilometerne Danielsen har kjørt.
I tillegg må bilforhandleren
betale forsinkelsesrenter for seks år, som utgjør ca. 164.000 kroner. De må
også dekke Danielsens advokatutgifter på 244.000 kroner.
I tillegg må bilforhandleren
dekke egne utgifte. Til sammen har de tapt nærmere én million kroner på
bilsalget.
Totalhavari
Tingretten mener hovedproblemet
med bilen har vært lekkasjer i dysene, og at dette igjen har ført til trøbbel
med oljetrykket.
– Etter rettens syn var det noe
fundamentalt galt ved bilen på leveringstidspunktet, skriver tingretten i
dommen.
Etter et totalhavari i mars
2020, har Danielsen ikke kunnet bruke bilen sin. Den må repareres for minst
150.000 kroner.
Aksepterer dommen
Daglig leder i «Bil i Nord»,
Kenneth Evjen, sier til Motor at det har vært en kjedelig sak som de «aller
helst skulle vært foruten». Bilforhandleren vil ikke anke, og aksepterer
dommen.
Han er nylig konstituert som daglig
leder, og sier at han vil bidra til å løse konfliktsaker på et langt tidligere
tidspunkt enn i denne saken.
– Men hvorfor krevde dere
opprinnelig 20.000 kroner av kunden for å behandle klagen? Det kan kun gjøres
når klagen er grunnløs, ifølge forbrukerklageloven.
– Det er nokså rutinemessig at
advokater krever saksomkostninger for sine klienter. Deretter blir det opp til
avgjørelsesorganet å ta stilling til kravet. «Bil i Nord» fremsatte et symbolsk
krav på saksomkostninger for Forbrukerklageutvalget på 20 000 kroner.
Magnus Berg Danielsen er glad
for å ha vunnet saken.
– Det er veldig bra de ikke
anker. Jeg er sliten og lei.