DYR SKADE: På torget stikker disse restene opp fra bakken. Bilen på bildet har ingenting med denne saken å gjøre.
DYR SKADE: På torget stikker disse restene opp fra bakken. Bilen på bildet har ingenting med denne saken å gjøre.

Prisrekord for batteribytte:

Dette kostet det 378.000 kroner å kjøre på

Kaveh Mahmudiyan så ikke restene etter lyktestolpen. Elbilen hans må nå repareres for 378.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILEIER</span>: Kaveh Mahmudiyan.
BILEIER: Kaveh Mahmudiyan.

– Jeg kjørte jo egentlig bare på noen skruer!

Kaveh Mahmudiyan er sjokkert over både Fredrikstad kommune og reparasjonsprisene til Mercedes.

Da den erfarne drosjesjåføren i Fredrikstad skulle kjøre en kunde i rullestol til butikken på Gressvik Torg, så han ikke restene kommunen hadde etterlatt seg etter at de har fjernet en lyktestolpe.

– Jeg rygget som jeg pleier, og hørte plutselig at jeg kjørte over noe. Jeg gikk ut, og trodde først det bare var noe søppel, forteller Mahmudiyan.

Da han så litt nøyere etter, trodde han at han hadde ødelagt et plastdeksel på sin nesten nye drosjebil Mercedes EQC. På merkeverkstedet fikk han vite at det i så fall vil koste 2000 kroner å skifte.

378.000 kr.

Men da bilen sto på verkstedet, fikk han telefonen som sjokkerte ham. Høyspentbatteriet på bilen må skiftes. Batteriet koster i utgangspunktet hele 420.000 kroner. Men en panteordning gjør at prisen reduseres med 63.000 kroner, til 357.000 kroner.

I tillegg kommer arbeid, som merkeverkstedet Bertel O. Steen i Fredrikstad kostnadsberegner til 21.000 kroner, slik at sluttsummen blir 378.000 kroner.

Motor har fått kopi av fakturaen for reparasjonen. Prisen for batteriskiftet, inkludert skifte av en beskyttelsesplate, deksel og en tverrbjelke til totalt cirka 5000 kroner, gjør at kostnaden for batteriskiftet er det drøyeste NAF har vært borti.

Oppdatering 3. desember kl. 12.37: I ettertid har Mahmudiyan bestemt seg for å kreve erstatning fra kommunen. Les om det her, eller se nederst i denne saken.

– Spinnvilt

Motor har spurt NAF Advokat, som bistår NAFs medlemmer. Det dyreste skiftet av elbilbatteri de noen gang har hørt om, er skiftet av batteriet på Jaguar I-pace, som et merkeverksted skulle ha 356.000 kroner for å skifte.

Den dyre reparasjonen på grunn av et lite hull i bunnplaten fikk stor oppmerksomhet da Motor skrev om det sist vinter.

Batteriskiftet på Mercedesen til Kaveh Mahmudiyan koster altså enda noen tusenlapper mer, og utgjør en stor andel av bilens nypris på ca. 650.000 kroner.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FELLE:</span> Slik ser restene av stolpen ut på nært hold.
FELLE: Slik ser restene av stolpen ut på nært hold.

Mahmudiyan er sjokkert. Det samme er Wegar Glad Hauge, økonomisjef for Taxisentralen AS.

– Det er jo spinnvilt, sier Hauge.

Svarer ikke

Motor har spurt Bertel O. Steen og Mercedes-Benz Norge hva de synes om kostnaden. Det har de ikke svart på.

På spørsmål om hvorfor det blir så dyrt, sier kommunikasjonskonsulent André Jaskiewicz at årsaken er at råvarene som kreves for batteriproduksjonen er svært ettertraktet på verdensmarkedet.

– Det reflekteres nødvendigvis i innkjøpsprisen vår. Batterisystemene har kostbare komponenter, som ofte står for majoriteten av bilens produksjonskostnad.

Han forteller at Mercedes i Norge har jobbet for å få billigere elbilbatterier, og at prisene blir redusert fra årsskiftet. Men han har ikke svart på hvor stor reduksjonen blir.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SKJULTE SKADER: </span>Da bileieren så under bilen, var det lite som tydet på at bilen må repareres for 378.000 kroner.
SKJULTE SKADER: Da bileieren så under bilen, var det lite som tydet på at bilen må repareres for 378.000 kroner.

Taus kommune

Kaveh Mahmudiyans Mercedes EQC ble altså skadet fordi Fredrikstad kommune ikke hadde fjernet restene etter demontering av gatelys.

Boltene, skruene og ledningsrestene var heller ikke markert, ifølge Mahmudiyan.

– Naboer i området sa til meg at de forgjeves har bedt kommunen fjerne restene, eller setter opp et merke. De har også fortalt meg at flere andre har kjørt på det.

Motor har i tre dager spurt Fredrikstad kommune hvorfor de ikke rydder opp etter seg. Kommunen svarer ikke, til tross for at vi både har sendt epost og ringt den personen som ifølge kommunens kommunikasjonsavdeling skal svare oss.

Mister inntekt

For drosjesjåfør Kaveh Mahmudiyan har uhellet fått store konsekvenser. Han får ikke kjørt på en måned, går glipp av viktige uker i julebordsesongen og må leve på en avbruddsforsikring på bare et par tusen kroner om dagen.

Men regningen for batteribyttet slipper han. Den tar forsikringsselskapet hans, minus en saftig egenandel for ham som drosjesjåfør.

PS! Lurer du på hva som ble prisen for skiftet av batteriet på Jaguar I-pace-en som vi skrev om?

To andre Jaguar-verksteder mente de kunne gjøre det billigere enn 356.000 kroner, og til slutt ble Oslo-mannens Jaguar reparert for 194.000 kroner.

Et av merkeverkstedene kjøpte en uskadet batterikasse fra en kondemnert bil, og flyttet den over.