DYR REPARASJON: Boltene etter lysstolpen ødela dette dekselet. Men også batteriet på innsiden må skiftes.
DYR REPARASJON: Boltene etter lysstolpen ødela dette dekselet. Men også batteriet på innsiden må skiftes.

Kjørte på umerkede metalldeler:

Krever erstatning fra kommunen etter batteriskade til 378.000 kr

Den rekorddyre skaden på elbilen til Kaveh Mahmudiyan blir nå en erstatningssak. Han mener Fredrikstad kommune feilinformerer.

Publisert Sist oppdatert
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BILEIER</span>: Kaveh Mahmudiyan.
BILEIER: Kaveh Mahmudiyan.

Fredrikstad kommune hevdet først i en epost til Motor at biler ikke kan kjøre på torget, men erkjenner i senere intervju at det ikke er satt opp skilt. Nå krever Kaveh Mahmudiyan erstatning fra kommunen.

Motors reportasje om den sjokkerende dyre reparasjonen på elbilen til Kaveh Mahmudiyan i Fredrikstad har fått stor oppmerksomhet.

Bilen, en Mercedes EQC, må repareres for 378.000 kroner, fordi hele høyspentbatteriet på bilen må skiftes.

Det er ifølge NAF norgesrekord.

– Ingen skilting

Årsaken til den rekorddyre skaden er at Fredrikstad kommune ikke fjernet restene etter en lysstolpe som de har tatt ned. Kommunen hevder at de markerte restene, men markeringen var ikke der da drosjesjåfør Kaveh Mahmudiyan tidligere i høst ikke så restene og rygget over dem, etter å ha levert en kunde i rullestol.

I en epost til Motor skriver virksomhetsleder for vei, Kristin Greaker Carlsson, at «Gressvik torg er et sted som ikke er allment åpent for ferdsel med motoriserte kjøretøy».

Det får Mahmudiyan til å reagere.

– Det er ingen skilt der. Mange biler kjører inn på torget for å levere passasjerer og varer, sier han.

Da Motor spør Carlsson, vedgår hun at det ikke er skiltet innkjøring forbudt ved innkjøring til det kommunale torget.

– Nei, det står ikke at det er innkjøring forbudt, men torget er heller ikke en offentlig parkeringsplass, sier hun til Motor.

– Det at det ikke er forbudsskilt mot innkjøring, betyr det at ferdselen ikke er regulert der?

– Ja, ferdselen er ikke regulert der.

– I dag er det altså ikke et skilt om at det ikke er lov å kjøre inn på torget?

– Ja, i dag er det ikke det, men vi vurderer å sette opp sperring eller lignende.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NY MERKING:</span> Nå har kommunen gjort dette.
NY MERKING: Nå har kommunen gjort dette.

«Regner med» at det var merket

Kristin Greaker Carlsson hevder det opprinnelig var satt opp markering, slik at bilister ikke skal kjøre på restene etter lyktestolpen.

– Jeg regner med at det var en kjegle eller lignende med refleks der, som også kan sees i mørket. Dette ble satt opp igjen også etter påkjørselen, sier virksomhetslederen.

Deretter sender hun et bilde til Motor som viser at stolperestene nå er markert på nytt.

– Burde dere i stedet fjernet restene etter lyktestolpen?

– Det er vanskelig å svare på, når vi har sikret stedet med markering, og når noen har fjernet dette. Arbeidene med montering av ny lyktestolpe ble dessverre forsinket.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">REPARERT</span>: Pris: 378.000 kr.
REPARERT: Pris: 378.000 kr.

10 dager uten jobb

Kaveh Mahmudiyan fikk torsdag igjen drosjebilen sin, etter 10 dager på verksted. Mens bilen var på verksted, hadde han ingen drosjebil å kjøre nå midt i julebordsesongen. Som drosjeeier har han også en egenandel ved skader på hele 18.000 kroner.

– Jeg vil derfor søke erstatning fra kommunen for inntektstapet mitt og egenandelen på forsikringen, forteller han til Motor.

Kristin Greaker Carlsson vil ikke love erstatning fra kommunen.

– Jeg synes det er synd med skadene på bilen. Jeg har sympati med eieren, og jeg forstår at det er en lei sak for ham. Saken er oversendt kommunens ansvarsforsikring, Gjensidige, som vil håndtere eventuelle rettslige spørsmål i saken, sier hun til Motor.