
To måneder uten Mercedes-svar:
Må betale fem ganger avtalt pris for hurtiglading
Leif Sleire kjøpte ladeabonnement hos Mercedes me Charge, men får ikke rabatten han ble lokket med. Fortsatt må han betale fem ganger den lovede taksten for lynlading.
I jobben for entrepenørselskapet Hæhre tilbringer Leif Sleire mange timer i bilen på vei til og fra prosjekter over hele Sør-Norge.
Med et årsabonnement til 1649 kroner gjennom Mercedes me ble prisen per kWt hos Ionity senket fra rådyre 8,40 til forlokkende 1,65 kroner.
Det er bare én feil:
Han og mange andre sinte Mercedes me-brukere får ikke rabatten.
– Jeg sa ifra med en gang da jeg ble klar over problemet i sommer, og svaret var at «vi kjenner til problemet og skal løse det». Siden skjedde det ingenting, sier Sleire til Motor.
Selv om det omsider er tegn til at den norske Mercedes-importøren nå tar problemet på alvor, er Sleire svært kritisk til måten Mercedes har markedsført produktet på.
– Mercedes selger årsabonnement som de vet ikke virker, sier Sleire.
Her er annonsen fra Ionity:

Ikke som lovet
Den seneste tiden har frustrasjonen vokst – ikke bare hos Sleire, men også hos flere av medlemmene på nettforumene hvor EQ-eiere deler synspunkter og erfaringer.
– Tålmodigheten er slutt, sier Sleire med et skjevt smil og legger til:
– Hva nå dét hjelper…
Det er et godt år siden Sleire byttet til elbil og Mercedes EQC. Og han sier at ladeavtalen slett ikke var avgjørende for bilvalget.
Likevel er han irritert over at rabatten ikke kommer som lovet – og at Mercedes ikke svarer bedre om problemet.
Les flere elbil-saker på Motor:
-
Ny XC70:
Hemmelighold rundt «drømme-Volvoen»
-
Kvartalstall:
Pene Audi-tall, godt hjulpet av elbil-salg
-
Jeep Compass:
Er dette Jeepen for norske kunder?
-
Exlantix:
Nytt merke – bruker Norge som prøveklut
-
Nyttekjøretøy:
Pickup med det meste til 500.000
-
Nybilsalget:
April ble en elektrisk måned
-
Fortsatt skeptisk:
Sportsbiler må lukte bensin, mener Toyota-topp
-
Kappløp:
Faststoffbatteriene nærmer seg
-
Prøvekjørt: VW ID. Buzz GTX lang
Sjarmtroll til storfamilien
-
Nytt bilmerke:
Jeff Bezos med pickup til 20.000 dollar
-
Ny informasjon:
Elektriske Range Rover får et digert batteri
-
Ny priskrig:
Tesla med kampanjerente: null komma null
-
Ny produksjonslinje:
Nå lages Volvo EX30 i Europa
-
Prøvekjørt: Zeekr X Privilege AWD
Her er den større broren til Volvo EX30
-
Bilutstilling:
Se de største bilnyhetene akkurat nå
– Første gang jeg tok kontakt, var i begynnelsen av august. Så gikk det to måneder uten noen som helst utvikling i saken, før det i siste uke for første gang kom en beskjed om at det skulle skje en tilbakebetaling. Men ikke ett ord om når, og ikke ett ord om tidspunktet vi får Ionity-ladingen til den prisen vi har i avtalen. Jeg har sendt e-post med jevne mellomrom, både med forespørsel om fremdrift og med reklamasjon på fakturaer jeg har mottatt for lading til full pris, sier han.
Les flere Mercedes-saker på Motor:
-
Delikat strid:
Bilforhandler kjøpte tilbake bil etter påstått tukling
-
Yoke og steer-by-wire:
Snart kan du ratte en Mercedes slik
-
E-klasse AMG E 53:
Den råeste versjonen av nye E-klasse
-
Tatt for ulovlig samarbeid:
Mercedes «sladret», 15 andre fikk gigantbøter
-
Bilklassen vokser hurtig:
15 seks- og sjusetere for storfamiliene
-
Elektrisk Mercedes-Benz GLC:
Her er versjonen som gjør den attraktiv igjen
-
Mercedes-patenter?
Bagasjehjelp og «perfekt» koppholder?
-
Høyere energitetthet:
Mercedes først med faststoff-test
-
Prøvekjørt: Mercedes E 300 de All-Terrain
Dieselen er ikke helt død – heldigvis
-
Høye bildel-priser:
Slik unngikk Rita og Trond å vrake bilen
-
Går tilbake:
Mercedes dropper EQ på elbilene
-
Nye EU-krav:
Mercedes: Kjøper kvoter, unngår bøter
-
Tøffere tider:
Mercedes må kutte kostnader
-
Prøvekjørt: Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Så lite fornuft, så mye moro
-
Verdens ledende analytikere:
Tesla synker i verdi – passert av Toyota
Langt unna forventet
Mercedes-importør Bertel O. Steen vedgår problemet.
«Opplevelsene vi har fått, gjengitt er langt unna det våre kunder, med rette, kan forvente fra merket vi representerer. Saken har høyeste prioritet hos oss og er løftet til direktørnivå for å få finne en løsning så raskt som mulig for alle berørte kunder», skriver André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent i Bertel O. Steen, i en mail til Motor.
Han opplyser at Mercedes-Benz håper å kunne gi mer utfyllende svar i løpet av uken.
For Sleire er det vanskelig å forstå hvorfor det har tatt så lang tid.
Avstandstrøbbel
«Mercedes me og tilhørende produkter som Charge og Ionity styres fra Mercedes-Benz AG i Tyskland, og det er dessverre ikke noe vi har kunnet løse over natten hos Bertel O. Steen på Lørenskog», skriver André Jaskiewicz.
Akkurat det med avstanden til Tyskland har Sleire for lengst registrert:
– Mercedes Me og Mercedes Me Charge har telefonsupport, men da med kun engelsktalende kundebehandlere. Dette er også med på å irritere, med tanke på at vi har kjøpt en vare i Norge, sier han.