UTEN RABATT: EQC-eier Leif Sleire betaler full Ionity-takst ved lynlading, selv om Mercedes lover rabatt.
UTEN RABATT: EQC-eier Leif Sleire betaler full Ionity-takst ved lynlading, selv om Mercedes lover rabatt.

To måneder uten Mercedes-svar:

Må betale fem ganger avtalt pris for hurtiglading

Leif Sleire kjøpte ladeabonnement hos Mercedes me Charge, men får ikke rabatten han ble lokket med. Fortsatt må han betale fem ganger den lovede taksten for lynlading.

Publisert Sist oppdatert

I jobben for entrepenørselskapet Hæhre tilbringer Leif Sleire mange timer i bilen på vei til og fra prosjekter over hele Sør-Norge.

Med et årsabonnement til 1649 kroner gjennom Mercedes me ble prisen per kWt hos Ionity senket fra rådyre 8,40 til forlokkende 1,65 kroner.

Det er bare én feil:

Han og mange andre sinte Mercedes me-brukere får ikke rabatten.

– Jeg sa ifra med en gang da jeg ble klar over problemet i sommer, og svaret var at «vi kjenner til problemet og skal løse det». Siden skjedde det ingenting, sier Sleire til Motor.

Selv om det omsider er tegn til at den norske Mercedes-importøren nå tar problemet på alvor, er Sleire svært kritisk til måten Mercedes har markedsført produktet på.

– Mercedes selger årsabonnement som de vet ikke virker, sier Sleire.

Her er annonsen fra Ionity:

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLAR TALE: </span>Markedsføringen på hjemmesiden til Mercedes etterlater ingen tvil om at det er Ionity-rabatt til EQC-kunder.
KLAR TALE: Markedsføringen på hjemmesiden til Mercedes etterlater ingen tvil om at det er Ionity-rabatt til EQC-kunder.

Ikke som lovet

Den seneste tiden har frustrasjonen vokst – ikke bare hos Sleire, men også hos flere av medlemmene på nettforumene hvor EQ-eiere deler synspunkter og erfaringer.

– Tålmodigheten er slutt, sier Sleire med et skjevt smil og legger til:

– Hva nå dét hjelper…

Det er et godt år siden Sleire byttet til elbil og Mercedes EQC. Og han sier at ladeavtalen slett ikke var avgjørende for bilvalget.

Likevel er han irritert over at rabatten ikke kommer som lovet – og at Mercedes ikke svarer bedre om problemet.

– Første gang jeg tok kontakt, var i begynnelsen av august. Så gikk det to måneder uten noen som helst utvikling i saken, før det i siste uke for første gang kom en beskjed om at det skulle skje en tilbakebetaling. Men ikke ett ord om når, og ikke ett ord om tidspunktet vi får Ionity-ladingen til den prisen vi har i avtalen. Jeg har sendt e-post med jevne mellomrom, både med forespørsel om fremdrift og med reklamasjon på fakturaer jeg har mottatt for lading til full pris, sier han.

Langt unna forventet

Mercedes-importør Bertel O. Steen vedgår problemet.

«Opplevelsene vi har fått, gjengitt er langt unna det våre kunder, med rette, kan forvente fra merket vi representerer. Saken har høyeste prioritet hos oss og er løftet til direktørnivå for å få finne en løsning så raskt som mulig for alle berørte kunder», skriver André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent i Bertel O. Steen, i en mail til Motor.

Han opplyser at Mercedes-Benz håper å kunne gi mer utfyllende svar i løpet av uken.

For Sleire er det vanskelig å forstå hvorfor det har tatt så lang tid.

Avstandstrøbbel

«Mercedes me og tilhørende produkter som Charge og Ionity styres fra Mercedes-Benz AG i Tyskland, og det er dessverre ikke noe vi har kunnet løse over natten hos Bertel O. Steen på Lørenskog», skriver André Jaskiewicz.

Akkurat det med avstanden til Tyskland har Sleire for lengst registrert:

– Mercedes Me og Mercedes Me Charge har telefonsupport, men da med kun engelsktalende kundebehandlere. Dette er også med på å irritere, med tanke på at vi har kjøpt en vare i Norge, sier han.