Norge og Tyskland er først ute blant de 15 europeiske landene der HiPhi skal lanseres i første omgang, forteller Kjell Arne Wold til Bilnytt [for abonnenter].
– Vi starter i Norge, fordi det er landet som leder utviklingen innen elektriske biler, sier Wold til Bilnytt.
Nordmannen er merkets europasjef. Han har tidligere uttalt at han er helt sikker på at HiPhi, fra selskapet Human Horizons, matcher nivået til produktene fra hans tidligere arbeidsgivere Audi og Tesla.
– Dette handler om premium – kanskje luksusbiler – der alt tenkelig utstyr er inkludert, sier han.
HiPhis modeller er X (fra 2020), Z (2022) og Y, som ble lansert i Shanghai i forrige uke.
X og Z kommer til Norge i første omgang. Ifølge Wold er ikke prisene helt klare ennå, men estimatene ligger per i dag på henholdsvis 1.150.000 og 1.090.000 kroner.
Annonse
Anseelig størrelse
Begge modellene kommer til å synes godt i trafikken, med lengder på 520 (X) og over 530 (Z) centimeter.
Førstnevnte, en seksseter, vil heller ikke slippe unna sammenlikninger med sin nesten-navnebror fra Tesla, på grunn av dørene – se bilde under.
Der HiPhi X gir inntrykk av å være en stor, praktisk bil og kanskje noe for nordmenn som liker ideen Hongqi men ikke lar seg tiltale av utseendet, kan det likevel bli Z som tiltrekker seg oppmerksomhet i visningslokalene.
Modellen er blitt kalt «et romskip på hjul», med sitt futuristiske design og matchende ytelser – 600 hk og 0-100 på 3,8 sekunder.
Nettopp visningslokaler blir det naturligvis, slik tider og trender dikterer. Men der lite skal være spart i selve bilene, varsler Wold en «lean» og økonomisk linje ellers.
– Ikke forvent nok en kinesisk «flagship store» midt i Oslo sentrum, sier han til Bilnytt.