STOR: Lucid har ennå ikke sluppet alt av tekniske spesifikasjoner, men det er kjent at Gravity er over fem meter lang.

Fem eller sju seter:

Lucids familie-SUV kommer til høsten

Kan SUV-en Gravity få litt fart på Lucid-salget i Norge? Hvis prisen blir riktig, kan den ta opp kampen mot modellene fra de etablerte luksusmerkene.

Publisert

Lucid har så langt tilbudt den store sedanen Air, og har siden mars 2023 hatt sin butikk i Karl Johan gate i Oslo. Vegg i vegg med Louis Vuitton.

Det har ikke medført det helt store salget, for å si det forsiktig. Fra starten for drøyt to år siden er det registrert 17 nye Lucid Air i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet til veitrafikken.

Kostbar

Noe av årsaken er nok at Air er en kostbar bil, den billigste koster rett under millionen, mens toppmodellen nærmer seg tre millioner kroner.

Kanskje kan leveringstallene få en oppsving når SUV-en Gravity er klar?

Lucid har nettopp lansert Gravity i hjemlandet, USA. Og nå bekrefter selskapet at Europa-lanseringen er til høsten. Gravity har tre seterader og skal, ifølge Lucid, ha ytelsene til en sportsbil.

Rekkevidden er oppgitt til inntil 724 kilometer i den amerikanske EPA-normen, som er strengere enn den europeiske WLTP.

Romslig

Lucid sparer heller ikke på kruttet når de skal beskrive bilen:

– Den redefinerer hva en SUV kan være, og tilbyr en enestående kombinasjon av komfort og plass, kjøreegenskaper og rekkevidde – og med dagens nyheter, også imponerende ladeytelse og brukervennlighet. Med plass til opptil syv voksne og bagasjen deres, er Lucid Gravity virkelig den ultimate familiebilen, sier Eric Bach, produktsjef og sjefingeniør i Lucid, i en pressemelding.

Gravity kan leveres som fem- eller sjuseter, og den innvendige plassen skal være romslig. 

Sjuseteren gir opptil 3140 liter lagringskapasitet, mens femseteren gir hele 3400 liter. Selv med sju voksne om bord, skal Gravity ha over 590 liter bagasjeplass bak tredje rad.

ROMSLIG 1: Lucid fremhever svært god innvendig plass.
ROMSLIG 2: Foran er det blitt rom til en større frunk.

Andre seterad er skyvbar, noe som gir ekstra fleksibilitet. Luftfjæringer er standard, og bilen kan dra en henger på 2,7 tonn.

Gravity er bygget på en helt ny plattform, som skal være utviklet fra grunnen av som en sportslig SUV. 

Bilen har to motorer og firehjulsdrift, og Grand Touring-versjonen har en effekt på over 800 hestekrefter og akselererer fra null til 100 kilometer i timen på 3,6 sekunder. Bremsekalipere foran og bak er utviklet i samarbeid med Brembo.

Lading

Det skrytes også av svært god ladekapasitet.

– For å levere denne opplevelsen har vi utviklet en ny, unik teknologi som gjør at Lucid Gravity kan lades sømløst med opptil 400 kilowatt på 1000 volt-stasjoner og med stabile hastigheter på opptil 225 kilowatt på 500 volts-arkitektur,  sier Emad Dlala, teknologisjef for drivlinje i Lucid.

Gravity skal holde en stabil og høy ladehastighet over tid og klare 320 kilometer rekkevidde på under 11 minutter.

Innvendig er det en 34-tommers 6K OLED-skjerm. I tillegg kommer et nyutviklet horisontalt Full HD Pilot Panel med hurtigtast-meny. Et tilgjengelig AR førerdisplay i frontruten viser viktig informasjon direkte i synsfeltet, som skal gjøre det «enklere enn noensinne å navigere og bruke bilen – uten å måtte ta blikket av veien.»

Lucid Gravity Grand Touring er tilgjengelig for bestilling i USA nå, med en startpris på 94.900 dollar, tilsvarende 983.000 kroner.

Senere i år kommer Gravity Touring, med en startpris på 79.900 dollar, tilsvarende 828.000 kroner

Begge modellene vil lanseres i Europa fra høsten 2025. Prisen i Norge annonseres senere.

RETT I SYNSFELTET: Kundene kan velge et helt nytt skjermoppsett, som skal gi mest mulig informasjon i synsfeltet.