Lucids toppsjef Peter Rawlinson feier all tvil til side: Selskapet skal satse stort på volummodeller. Lucids første biler – relativt kostbare Air og Gravity – forteller altså bare litt om hvor merket egentlig ønsker å plassere seg i markedet.
I Wall Street Journals podkast Bold names snakker han om konkurransen mot Tesla, hvor liten tro han har på selvkjøring, og hvorfor det er helt uaktuelt å sikte mot et enda billigere segment – med en liten åpning for å gjøre det siste likevel, indirekte.
I USA har Lucid solgt 1944 eksemplarer av Air i tredje kvartal, en økning på 33 prosent. Det betyr at Tesla Model S er i bakspeilet, med 1669 eksemplarer og en tilbakegang på 47 prosent. Ifølge Elektrec er også Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQS passert med god margin.
I podkasten går Rawlinson til angrep på oppfatningen om en tilbakegang for elbiler.
Han sier at det i stedet handler om en fremgang som ikke er like markant i øyeblikket. Han kritiserer også tradisjonelle produsenter for deres labre innsats – eller kanskje sterkere på engelsk: lame efforts.
Annonse
Gode marginer
Rawlinson erklærer samtidig at Lucids neste trekk (etter at den store SUV-en Gravity er leveringsklar på nyåret) blir alt annet enn noe labert.
– Vi er åpenbart en Porsche- og Mercedes-konkurrent nå. Men med mellomstørrelse-SUV-en blir vi en direkte konkurrent til Tesla, sier han.
Lucid-sjefen snakker her om bilen som ifølge noen skal hete Earth. Han er temmelig spesifikk om prisen: «48–50.000 dollar».
– Jeg tror den blir bedre, enormt mye bedre, enn Tesla Model Y. Med våre teknologiske fortrinn bør vi klare å lage en bil med konkurransedyktig rekkevidde, men med langt mindre batteri enn noen andre. Det vil også gi oss en fortjenestemargin som ingen andre kan oppnå. Det er planen. Det er sjakkpartiet vi er en del av.
– Visjonen vår er å produsere en million slike kjøretøyer i året i begynnelsen av neste tiår, sier Rawlinson.
Blankt nei til billigbil
Optimismen hans handler ikke bare om Lucid. Han ser lyst på framtiden på vegne av hele bransjen. Han tror elbiler blir billigere, med de teknologiske fremskrittene som vil komme, men også fordi det blir mindre nødvendig med store batterier når god ladeinfrastruktur, og hurtigere lading, er på plass.
Det blir likevel noen andre som må bygge de billigste bilene.
– Det markedet stinker. (That market sucks.)
Altfor dårligere marginer, er Rawlinsons poeng.
Han viser til verdens mest lønnsomme bilprodusent – Porsche. Det er der Lucid vil være.
Ikke desto mindre:
– Her kommer lisensiering inn i bildet. Andre produsenter kan få lisens på vår teknologi, sier han.
Den teknologien vil foreløpig ikke handle om selvkjøring.
– Vi hører ikke deg snakke om robotaxier?
– Det er fordi jeg er ingeniør. Og realist.
– Du tror ikke robotaxier er mulig?
– Ikke med dagens teknologi. Og definitivt ikke med bare kameraer, sier Lucid-sjefen.