VOLUM: Lucid håper Gravity vil bidra til et langt høyere salgsvolum enn merket har hatt til nå

Viktig modell:

Lucid starter SUV-produksjonen

Det er allerede noen år siden Lucid startet salget av Air. Men salget er fortsatt svært beskjedent, det kan kanskje den neste modellen,Gravity, gjøre noe med?

Publisert

Amerikanske Lucid har så langt kun hatt én modell å by på, den nær fem meter lange Air.

Samtidig har det i lengre tid vært klart at det skal komme en SUV som heter Gravity. Nå har produksjonen startet. 

– Dette markerer en spennende milepæl for vårt selskap. Produksjonen av Lucid Gravity er nå i gang ved fabrikken vår i Arizona! skrev Lucid nylig på X.

Under millionen

Automotive News mener at det er kritisk at modellen går i produksjon og finner kunder. Salgstallene for dagens modell er ikke all verden, det blir trolig solgt 9000 Air i 2024, globalt.

Lucid har ikke gitt noen nøyaktig informasjon om når leveransene av Gravity starter. Men tidligere har de sagt at bilen vil ha tre seterader og en forventet rekkevidde på 700 kilometer.

Ved salgsstart er det ventet at Gravity vil være tilgjengelig i utstyrsnivå Grand Touring, som har to motorer og 800 hestekrefter.

Når det gjelder Air koster Grand Touring 1,3 millioner kroner, Touring 1,1 millioner kroner, mens Pure, som har bakhjulsdrift, koster 950.000 kroner.

Lucid har sagt at det skal komme en innstegsmodell av Gravity som skal koste rett under 80.000 dollar, tilsvarende 890.000 kroner.

Store tap

– Selv om det selvsagt ikke er uvanlig for en oppstartsbedrift, eller til og med en etablert bilprodusent, å lansere den dyreste varianten av en ny elbil først for å dekke utviklingskostnadene, blir det interessant å se hvor stor etterspørselen blir med en prislapp på nesten 100.000 dollar, sier AutoPacific-analytiker Robby DeGraff, til Automotive News.

Planen til Lucid er å bygge opp produksjonen av Gravity gradvis gjennom 2025, mens de forventer å komme opp på et høyt volum året etter.

Lucid rapporterte et nettotap på 950 millioner dollar i tredje kvartal, tilsvarende 10,6 milliarder kroner. Større enn nettotapet på 790 millioner dollar i andre kvartal og 681 millioner dollar i første kvartal.

Les også:  – Vår bil blir enormt mye bedre enn Tesla Model Y

Lucid er hovedsakelig eid av Saudi-Arabias Public Investment Fund. Selskapet opplyste i sin kvartalsrapport for tredje kvartal at det hadde 1,9 milliarder dollar i kontanter og kontantekvivalenter per 30. september.

Lucid i Norge har så langt i år levert åtte biler, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

NESTE ÅR: Det er ventet at leveransene av Gravity starter neste år, først med de dyreste utgavene.