LOKKER MED LUKSUS, LINJER OG LAVT FORBRUK: Lucid Air Pure RWD.

Prøvekjørt: Lucid Air Pure RWD

Ekstremt gjerrig bil for de litt rike

Lucid Air er fortsatt en dyr bil, men langt mer tilgjengelig enn før. Og når den først er anskaffet, kan forbruket glede den mest gniene elbilist.

Publisert

Pluss

Plass, forbruk, kjøreegenskaper

Minus

Nytt merke, stadig dyrt for de fleste

MÜNCHEN/KITZBÜHEL (Motor): Lucid har vært mye omtalt, men sjelden observert – i hvert fall utenfor USA. En protype av modellen Air ble vist frem allerede i 2016, siden har det kommet mange, små meldinger hist og her, av forskjellige valører.

Bilen skulle ifølge de ivrigste gjøre med Tesla det sistnevnte har gjort med resten av bilindustrien, og tilnavnet «Tesla-killer» ble brukt temmelig ukritisk – håpefullt av noen, kanskje.

Lenge lovet

Lucid Air Pure RWD

  • Pris: RWD fra 950.000 kr (AWD fra 1.050.000, GT fra 1.300.000) 
  • Drivlinje (RWD): 88 kWt batteri, 442 hk/550 Nm, ettrinns automat, bakhjulsdrift.
  • Forbruk/rekkevidde (WLTP, RWD): 13,0 kWt/100 km og 747 km (19"-hjul), 13,7 og 708 (20"-hjul)
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 498/220/153/13 (19"-hjul)
  • Bagasjevolum (liter): Frunk 283, bagasjerom 627, 1835 med seter nede
  • Vekt (kg): 2070
  • 0–100 km/t/toppfart: 4,7 sek/200 km/t (RWD)
  • Konkurrenter: Tesla Model S, Mercedes-Benz EQS

Det eventuelle håpet baserte seg gjerne på artikler der særlig rekkevidde, forbruk og fart ble hyllet. 

Senere har det kommet mindre lystig lesing, om forsinkelser, nedbemanning og røde tall.

Men selve bilen, den har vi altså i liten grad sett, bare sju eksemplarer er så langt registrert i Norge.

Dette kan endre seg i betydelig grad med introduksjonen av Lucid Air Pure RWD.

Ingen Fisker

Vi skal komme tilbake til selve bilen, og ikke minst forbruket. Men vi skylder å si én ting til om selskapet bak, for kontekstens skyld: 

Det er nesten helt garantert at vi ikke snakker om en ny Fisker.

Én ting er at bilen er det motsatte av handlevogns-modellene med deler kjøpt inn fra alskens produsenter verden over – 80 prosent av komponenter og programvare lages av Lucid selv. En annen er at Lucid leverer batteripakker og drivenheter til Formel E og Aston Martin.

Langt mer avgjørende for fremtidsutsiktene er at denne produsenten har bunnsolid økonomisk støtte i ryggen, gjennom Saudi-Arabias versjon av det norske oljefondet. Saudi-Arabia ønsker flere ben å stå på, deriblant elbilteknologi, og en Lucid-fabrikk i landet er allerede på trappene. 

Ergo, i sum: uhorvelig dype lommer og ditto lange perspektiver.

Javisst: luksus

Relativt dype lommer hadde også de første Lucid-kjøperne. Dream Edition (som avløses av Sapphire) kom først, og regningen lød på rundt 2,2 millioner. 

Med Lucid Air Pure RWD får man en bil som i det alt vesentlige ser lik ut, for 950.000 kroner – minus (så vidt vi kan begripe) vinterhjul.

Som navnet indikerer, er firehjulstrekk redusert til bakhjulsdrift med denne varianten. Lærinteriør, glasstak og noen funksjoner er også strippet bort.

Hva er da igjen? Ganske mye.

Lucid Air Pure RWD byr på luksusfølelse. Og alt vi har sett, gir inntrykk av solid, nøyaktig håndverk. Glem panel gaps, se heller etter de små detaljene som bekrefter at alt er gjennomarbeidet.

DET LILLE EKSTRA: Det geografiske punktet der Lucid mener å ha funnet blåfargen som inspirerte akkurat dette interiøret, markert i dørlisten.

Innstegsmodellen har de etter hvert klassiske alternativene til lær innvendig, her er det dine egne øyne og fingertupper som får avgjøre nivået av tilfredshet. 

Vi noterte at en tysk kollega var en tanke mindre imponert enn en britisk, kanskje det gir et grunnlag for tolkning.

INTERIØRET: Treverk, tekstiler og syntetisk skinn. Ekte skinn kan bestilles.

Plenty plass

Bilen er stor, større enn de 4975 millimeterne (3 mindre enn Tesla Model S) skulle indikere.

Frunken rommer antakelig hele deg og en del til, med sine 283 liter. Du må til et ganske annet segment, den store pickupen Ford F-150 Lightning, for å finne noe større.

FRUNK SOM MONNER: Den ene etter den andre hoppet oppi denne, uten problemer. Her er panseret manuelt, men elektrisk finnes som tilvalg, samt i de mer påkostede variantene.

Nøkkelen er størrelsen på komponentene og plasseringen av disse, ifølge Lucid. Motor med vekselretter veier bare 74 kilo og ville fått plass i en litt romslig skolesekk. 

Fabrikanten illustrerer fordelene med dette bildet:

BENSTREKK: Komfortabelt og plenty plass. Skjermen i midten er til klima- og setejusteringer for baksetepassasjerene.

Som illustrasjonen og bildet viser, baksetepassasjerer har det aldeles utmerket her.

Lasteplassen helt bak er også raus, men åpningen antyder at familier med barnevogn ikke er den primære målgruppen.

PLASS ... OG MER PLASS UNDER: Merk innlastingshøyden. Det er skiluke i bilen, av den litt mindre typen.

Analogt + digitalt

Sjåføren tilbys valg av den typen som er mer egnet til å berolige enn forvirre. Den 34 tommer lange skjermen som ligger der instrumentene tradisjonelt har vært å finne, jobber sammen med en midtskjerm av ipadstørrelse, og du kan alternere mellom visninger etter eget behov.

Alt kan selvfølgelig justeres via disse, men for de mest sentrale funksjonene finnes det også analoge alternativer. 

Viskere, temperatur, viftehastighet og volum har store knapper som er lett å finne uten å ta øynene fra veien. Luftens retning og intensitet styrer du også på gamlemåten, ved å vende og vri. Hvis du vil.

Selv fra førersetet grep vi oss i å tenke «jøss, enda mer plass», da vi lærte at midtskjermen kan forsvinne inn i dashbordet for å åpenbare nok et lite rom.

MANUELLE BRYTERE: På og rundt rattet, samt over skjermen til høyre. Det er dessuten lett tilgjengelige funksjoner i venstrekant av den øverste skjermen, blant annet for justering av hastigheten på viskerautomatikk.
LAGRINGSPLASS: Skjermen kan trekkes inn, bak er nok et rom. Men holderne for trådløs mobillading under dekselet hitenfor hadde ikke plass til stor iPhone med beskyttelse.

Komfort

Vi kjørte denne bilen fra München, via autobahn og diverse omveier opp i de østerrikske alpene, til Kitzbühel. Og kjørekomforten er fullstendig upåklagelig. 200 km/t (i en stakket stund) føltes nesten naturlig for en uvant nordmann og bød på overraskende lite støy. 

Mindre, svingete veier var på alle måter en komfortabel opplevelse, i hvert fall der de var brede nok til å møte lastebiler.

En runde med banekjøring innimellom ga muligheten til å teste de mer ekstreme sidene av Lucids egenskaper, deriblant akselerasjonen til storebror GT – drøyt tre sekunder til 100. 

Vi er ikke de rette til å bedømme racingaspekter, men kan i hvert fall tilby klisjeen «som limt på veien».

KLART FOR BANEKJØRING: Unnamanøvre, fortest mulig, akselerasjon, panikkbremsing ... alt med tillitvekkende resultater.

Forbruk og rekkevidde

Midt oppe i dette kikket vi rett som det var på bilens tall.

Vi kjørte hovedsakelig en RWD med 20-tommers hjul. WLTP-tallene for denne er et forbruk på 13,7 kWt og en rekkevidde på 708 kilometer. Med 19-tommershjul (som er standard), er tallene 13,0 og 747.

Vi nådde ikke riktig så langt ned, men 14,3 på svært varierte alpeveier, og litt oppe på 15-tallet etter rundene på banen, må vurderes som ytterst anstendig.

Hemmelighetene, om det er noen, ligger antakelig i detalj på detalj – men én faktor er egentlig ganske åpenbar fra øyeblikket du ser bilen for første gang. 

Den kan dels illustreres av denne tabellen:

Luftmotstandskoeffisienten (CD) på noen utvalgte modeller

Lanseringsår Bilmodell CD
1938Volkswagen Type 1 (Bobla)0,48
2018Jeep Wrangler (JL)0,454
2012Pagani Huayra0,31
2019Toyota Corolla0,31
2001Toyota Prius0,29
2005Chevrolet Corvette C60,286
2012Tesla Model S0,24
2017Tesla Model 30,23
2019Porsche Taycan Turbo0,22
2021Mercedes-Benz EQS0,20
2022Lucid Air0,197
2024Xiaomi SU70,195
1996General Motors EV10,19

Kilde: Wikipedia

SLIPPER LUFTEN: Det må være lov å bruke ordet «strømlineformet».

Utvider tilbudet

Neste år kommer SUV-en Gravity. I 2027 (et år senere enn først annonsert) kommer en ennå ikke navngitt mellomstørrelse-SUV, formodentlig Lucids første forsøk på en volummodell. 

Nå, under den reelle Europa-oppstarten, satser selskapet i Tyskland, Nederland, Sveits og Norge. De to første landene fordi det er store markeder, de siste fordi Lucid definerer kjøperne her som «avanserte». 

Både salgs- og servicepunkter etableres fortløpende. Og Lucids Jürgen Fuchs forsikrer på direkte spørsmål: Selv ved større volumer akter selskapet å tviholde på kundebehandling på øverste nivå, med direktekontakt med alle kjøpere og personlig service på stedet, hjemme hos dem, ved behov.

● Dream Edition blir som nevnt avløst av Sapphire. Det skjer senere i år, i hvert fall i det tyske markedet. Sapphire er en tremotorsbil med toppfart på 330 km/t og 0–100 på «rundt to sekunder». 

Se den i konkurranse med Tesla Model S Plaid og Bugatti Chiron under: