MÜNCHEN/KITZBÜHEL (Motor): Lucid har vært mye omtalt, men
sjelden observert – i hvert fall utenfor USA. En protype av modellen Air ble vist
frem allerede i 2016, siden har det kommet mange, små meldinger hist og her, av
forskjellige valører.
Bilen skulle ifølge de ivrigste gjøre med Tesla det sistnevnte
har gjort med resten av bilindustrien, og tilnavnet «Tesla-killer» ble brukt
temmelig ukritisk – håpefullt av noen, kanskje.
Lenge lovet
Lucid Air Pure RWD
Pris: RWD fra 950.000 kr (AWD fra 1.050.000, GT fra 1.300.000)
Vi skal komme tilbake til selve bilen, og ikke minst
forbruket. Men vi skylder å si én ting til om selskapet bak, for kontekstens skyld:
Det er nesten helt garantert at vi ikke snakker om en ny Fisker.
Én ting er at bilen er det motsatte av handlevogns-modellene
med deler kjøpt inn fra alskens produsenter verden over – 80 prosent av
komponenter og programvare lages av Lucid selv. En annen er at Lucid leverer batteripakker og drivenheter til Formel E og Aston Martin.
Langt mer avgjørende for fremtidsutsiktene er at denne produsenten har bunnsolid økonomisk støtte i ryggen, gjennom Saudi-Arabias versjon
av det norske oljefondet. Saudi-Arabia ønsker flere ben å stå på, deriblant elbilteknologi,
og en Lucid-fabrikk i landet er allerede på trappene.
Ergo, i sum: uhorvelig dype
lommer og ditto lange perspektiver.
Relativt dype lommer hadde også de første Lucid-kjøperne. Dream
Edition (som avløses av Sapphire) kom først, og regningen lød på rundt
2,2 millioner.
Med Lucid Air Pure RWD får man en bil som i det alt vesentlige
ser lik ut, for 950.000 kroner – minus (så vidt vi kan begripe) vinterhjul.
Som navnet indikerer, er firehjulstrekk redusert til
bakhjulsdrift med denne varianten. Lærinteriør, glasstak og noen funksjoner er
også strippet bort.
Hva er da igjen? Ganske mye.
Lucid Air Pure RWD byr på luksusfølelse. Og alt vi har sett,
gir inntrykk av solid, nøyaktig håndverk. Glem panel gaps, se heller etter de
små detaljene som bekrefter at alt er gjennomarbeidet.
Innstegsmodellen har de etter hvert klassiske alternativene til lær innvendig, her
er det dine egne øyne og fingertupper som får avgjøre nivået av tilfredshet.
Vi
noterte at en tysk kollega var en tanke mindre imponert enn en britisk, kanskje det
gir et grunnlag for tolkning.
Annonse
Plenty plass
Bilen er stor, større enn de 4975 millimeterne (3 mindre enn
Tesla Model S) skulle indikere.
Frunken rommer antakelig hele deg og en del til, med sine
283 liter. Du må til et ganske annet segment, den store pickupen Ford F-150
Lightning, for å finne noe større.
Nøkkelen er størrelsen på komponentene og plasseringen av
disse, ifølge Lucid. Motor med vekselretter veier bare 74 kilo og ville fått
plass i en litt romslig skolesekk.
Fabrikanten illustrerer fordelene med dette
bildet:
Som illustrasjonen og bildet viser, baksetepassasjerer har det aldeles
utmerket her.
Lasteplassen helt bak er også raus, men åpningen antyder at familier
med barnevogn ikke er den primære målgruppen.
Analogt + digitalt
Sjåføren tilbys valg av den typen som er mer egnet til å
berolige enn forvirre. Den 34 tommer lange skjermen som ligger der
instrumentene tradisjonelt har vært å finne, jobber sammen med en midtskjerm av
ipadstørrelse, og du kan alternere mellom visninger etter eget behov.
Alt kan selvfølgelig justeres via disse, men for de mest
sentrale funksjonene finnes det også analoge alternativer.
Viskere, temperatur,
viftehastighet og volum har store knapper som er lett å finne uten å ta øynene
fra veien. Luftens retning og intensitet styrer du også på gamlemåten, ved å vende
og vri. Hvis du vil.
Selv fra førersetet grep vi oss i å tenke «jøss, enda mer
plass», da vi lærte at midtskjermen kan forsvinne inn i dashbordet for å
åpenbare nok et lite rom.
Annonse
Komfort
Vi kjørte denne bilen fra München, via autobahn og diverse
omveier opp i de østerrikske alpene, til Kitzbühel. Og kjørekomforten er
fullstendig upåklagelig. 200 km/t (i en stakket stund) føltes nesten naturlig
for en uvant nordmann og bød på overraskende lite støy.
Mindre, svingete veier var på alle måter en komfortabel opplevelse, i hvert fall der de var
brede nok til å møte lastebiler.
En runde med banekjøring innimellom ga muligheten til å teste
de mer ekstreme sidene av Lucids egenskaper, deriblant akselerasjonen til storebror
GT – drøyt tre sekunder til 100.
Vi er ikke de rette til å bedømme racingaspekter,
men kan i hvert fall tilby klisjeen «som limt på veien».
Forbruk og rekkevidde
Midt oppe i dette kikket vi rett som det var på bilens tall.
Vi kjørte hovedsakelig en RWD med 20-tommers hjul.
WLTP-tallene for denne er et forbruk på 13,7 kWt og en rekkevidde på 708 kilometer.
Med 19-tommershjul (som er standard), er tallene 13,0 og 747.
Vi nådde ikke riktig så langt ned, men 14,3 på svært varierte alpeveier, og litt oppe på 15-tallet etter rundene på banen, må vurderes som ytterst anstendig.
Hemmelighetene, om det er noen, ligger antakelig i detalj på
detalj – men én faktor er egentlig ganske åpenbar fra øyeblikket du ser bilen
for første gang.
Den kan dels illustreres av denne tabellen:
Annonse
Luftmotstandskoeffisienten (CD) på noen utvalgte modeller
Lanseringsår
Bilmodell
CD
1938
Volkswagen Type 1 (Bobla)
0,48
2018
Jeep Wrangler (JL)
0,454
2012
Pagani Huayra
0,31
2019
Toyota Corolla
0,31
2001
Toyota Prius
0,29
2005
Chevrolet Corvette C6
0,286
2012
Tesla Model S
0,24
2017
Tesla Model 3
0,23
2019
Porsche Taycan Turbo
0,22
2021
Mercedes-Benz EQS
0,20
2022
Lucid Air
0,197
2024
Xiaomi SU7
0,195
1996
General Motors EV1
0,19
Kilde: Wikipedia
Utvider tilbudet
Neste år kommer SUV-en Gravity. I 2027 (et år senere enn
først annonsert) kommer en ennå ikke navngitt mellomstørrelse-SUV, formodentlig
Lucids første forsøk på en volummodell.
Nå, under den reelle Europa-oppstarten,
satser selskapet i Tyskland, Nederland, Sveits og Norge. De to første landene fordi det
er store markeder, de siste fordi Lucid definerer kjøperne her som «avanserte».
Både salgs- og servicepunkter etableres fortløpende. Og Lucids Jürgen Fuchs
forsikrer på direkte spørsmål: Selv ved større volumer akter selskapet å tviholde
på kundebehandling på øverste nivå, med direktekontakt med alle kjøpere og
personlig service på stedet, hjemme hos dem, ved behov.
● Dream Edition blir som nevnt avløst av Sapphire. Det skjer senere i år,
i hvert fall i det tyske markedet. Sapphire er en tremotorsbil med toppfart på 330
km/t og 0–100 på «rundt to sekunder».
Se den i konkurranse med Tesla Model S Plaid og
Bugatti Chiron under: