TAPSPROSJEKT? Lucid Air selger bedre, men på langt nær godt nok. Nå er mer penger på vei fra hovedinvestoren.

Pengene renner ut, men ...:

Lucid får 16 milliarder kr fra oljefond

Lucid Motors noterer et stort tap i andre kvartal, men har likevel mer enn nok å rutte med.

Publisert

I andre kvartal solgte Lucid 2394 eksemplarer av Air, produsentens eneste tilgjengelige modell per nå. Dette er en oppgang på 427 biler fra første kvartal og rekord for selskapet, skriver Automotive News.

Det er likevel for lite. Kvartalsrapporten for mai til juni viser et tap på hele 790 millioner dollar, eller nesten 8,7 milliarder norske kroner, med dagens kurs. Dette kommer på toppen av underskuddet på 685 millioner dollar i årets første kvartal.

Men det er lys i tunnelen.

Svarte tall hele neste år

Da kvartalstallene ble lagt frem, opplyste selskapets fungerende finansdirektør Gagan Dhingra at hele 1,5 milliarder dollar (cirka 16,5 milliarder kroner) er på vei. Avsender er Lucids rike onkel, det saudiarabiske oljefondet (PIF).

Dette skal ifølge Lucid være nok til å holde selskapet flytende gjennom hele 2025.

Og det er ingenting som tyder på at pengestrømmen vil stoppe. Saudi-Arabia ønsker flere ben å stå på, ved siden av olje, og PIF-investeringen er en del av denne planen. Lucid har allerede etablert en fabrikk i landet, der det per nå kun utføres enklere oppgaver. Men målet er at denne fabrikken skal få en kapasitet på 150.000 biler årlig.

To nye modeller

Sammenliknet med Air-salget ser denne kapasiteten ut som fantasitall. Nøkkelen skal være de to neste modellene.

● De første preproduksjons­eksemplarene av SUV-en Gravity rullet ut fra samlebåndene 31. juli. Ifølge selskapets toppsjef Peter Rawlinson har denne rundt seks ganger større salgspotensial enn Air i USA, basert på amerikanske kjøperes preferanser. 

● I 2026/2027 tar Lucid sikte på å lansere sin første volummodell, en mellomstørrelse-SUV til langt lavere pris enn Gravity og Air. Estimatet ligger på «under 50.000 dollar».