VANSKELIGE TIDER: Lotus lager sine elbiler i Wuhan, Kina, det gjør at bilene får ekstra høye tollsatser i mange land.

Har trøbbel:

Lotus halverer salgsmålet

Straffetoll i flere viktige markeder skaper problemer for Lotus.

Publisert

Bilprodusenten Lotus, som er eid av kinesiske Geely, går kraftig tilbake på sine salgsmål for 2024, melder Automotive News. Lotus har sitt hovedkontor i Wuhan, Kina.

Det opprinnelige målet for Lotus var å levere 26.000 biler i år, det har selskapet nå mer enn halvert, til 12.000 biler.

Lotus oppgir straffetollen som er innført på kinesiske elbiler i USA, Canada og EU som hovedårsak.

Leveransene i andre kvartal var 2679, sammenlignet med 2194 kjøretøy i første kvartal. Inntektene for kvartalet var på 225 millioner dollar, mot 111 millioner dollar året før.

Les også: Innfører straffe­toll på kinesiske elbiler

Nettounderskuddet økte til 202 millioner dollar i perioden april til juni, ni millioner dollar mer enn året før. Selskapet sier en utvidelse av markedene de er til stede i, har ført til høyere salgs- og markedsføringsutgifter.

Geely eier også Polestar, som anslås å ha mistet rundt 90 prosent av sin verdi de siste to årene.

Les også: Prøvekjøring av Lotus Emeya

Så langt i år har det blitt registrert 21 nye Lotus i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 19 av disse er SUV-en Eletre, som har en startpris på 1,1 millioner kroner. I tillegg én Emeya og én Emira.