«NORGESVENN»: MG4 rammes ikke av straffetoll til Norge.

Ny straffetoll slår inn:

Salget av kinesiske biler stuper i Europa

EUs nye straffetoll på kinesiske elbiler hadde dramatiske utslag den første måneden etter at de ble innført, men det er fortsatt uklart hva som blir effekten på lang sikt.

Publisert Sist oppdatert

Det ble førstegangsregistrert 45 prosent færre kinesiskproduserte elbiler i juli enn måneden før. Men det hører med til bildet at registreringene var uvanlig mange i ukene før straffetollen ble innført 5. juli, noe som bidro til unormalt høye juni-tall og ditto lave juli-tall.

Det skriver Bloomberg.

Samtidig har det samlede elbilmarkedet hatt en tilbakegang i sommer som også vil reflekteres i salget av kinesiske modeller – uavhengig av straffetollen.

Markedene i de 16 landene som utgjør tallgrunnlaget for analysebyrået Dataforce rapporterer om en nedgang i juli på 36 prosent. Men det hører med til historien at et merke som BYD solgte tre ganger så mange elbiler i disse markedene i juli som i samme måned året før.

MG4 nest størst

For enkelte av de kinesiske merkene betyr de nye straffetollene en økning i disse avgiftene. 

Men bilanalytiker Matthias Schmidt er blant dem som advarer mot å stirre seg blind på juli-tallene.

– Vi så et byks i tallene for de kinesiske bilene forut for innføringen av straffetollen, så vi vil sannsynligvis se en opphoping i lagervolumene for disse bilene, sier Schmidt.

I juni var MG4 elbilmodellen med nest flest registreringer i Tyskland, bare slått av Volkswagen ID.4.

Men Schmidt skriver i en analyse at EU-grepet vil svekkes av at land som Storbritannia og Norge ikke har straffetoll på biler fra Kina, og at disse markedene derfor sannsynligvis vil prioriteres av de kinesiske fabrikantene.

Tesla ned

EU meldte tirsdag at tollsatsene videreføres. 

SAIC, som eies av den kinesiske stat og forvalter merker som Maxus og nettopp MG, får en ekstra toll på 36,3 prosent. 

Tesla Model 3 laget i Shanghai var overraskelsen på den nye listen, der er straffetollen nedjustert fra 20,8 prosent til 9 – uten at noen forklaring ble gitt. 

Vil granske melk

Reaksjonene har ikke latt vente på seg.

Den kinesiske bilprodusentorganisasjonen CAAM går kraftig ut mot videreføringen og sier den utgjør en «enorm risiko». Organisasjonen mener beslutningen vil få konsekvenser for fremtidige, kinesiske investeringer i EU-sonen. 

– Tariffene har skapt usikkerhet blant kinesiske selskaper som investerer i virksomheter i EU, uttaler CAAM til CCTV, den kinesiske TV-statskanalen. 

Kinesiske myndigheter svarer på sin side med å iverksette etterforskning av meieriprodukter fra EU, skriver NTB. 

20 subsidieprogrammer skal under lupen, melder landets handels­departement, i en prosess som er ventet å vare i ett til halvannet år.