OPPRIKTIG: Lexus-sjef Jan Christian Holm er tydelig på at en elbil ikke nødvendigvis passer alle, og at det er viktig å avklare behovet.

Lexus-sjefen i Norge:

«I noen tilfeller vil vi anbefale kunden å velge noe annet enn elbil»

Lexus har bilverdens mest fornøyde kunder, men en ny elbil med snau rekkevidde kan by på utfordringer. – Det aller viktigste for oss er å være ærlige, sier den norske Lexus-sjefen.

Publisert

Jan Christian Holm – sjef for Lexus i Norge – smiler bredt etter lanseringen av Lexus RZ 450e, den første helhjertede satsingen på elbil fra premium-divisjonen i Toyota-systemet.

De siste dagene har han fått lese inntrykkene fra de første mediene som har fått kjøre nykommeren. Motor er blant dem (les vår prøvekjøring her).

Konklusjonen er gjennomgående den samme: RZ 450e er et komfortabelt kvalitetsprodukt – men rekkevidden er for dårlig.

Rekkevidde

– Rekkevidde kan for enkelte kunder være det viktigste ved valg av ny elbil, nettopp fordi de ofte ferdes over lange avstander, erkjenner Holm.

Men legger til:

– For de aller fleste har dette mindre betydning i hverdagen. Bilvalget baserer seg da i mye større grad på hvordan bilen fungerer og oppleves der den brukes aller mest. For mange er kjøreegenskaper viktig, for andre er bilens faktiske forbruk avgjørende. Det koster jo penger å lade en elbil. Vekt og nyttelast har også stor verdi i daglig bruk. Og selvsagt bilprisen. Vi mener totalpakken til RZ 450e med rekkevidde på 395–440 km (WLTP) er svært god for de aller fleste.

TOPPMODELL: Lexus RZ 450e med denne tofargede lakken og 20-toms hjul er blant de heftigste utstyrsversjonene.

Ærlige med kundene

Holm påpeker at det er solgt nesten 1500 Lexus UX 300e i Norge. Det er høye tall for en Lexus. Dette er altså en bil med bare 310 km rekkevidde WLTP, inntil den kommer med kraftig oppgradert batteripakke senere i år (les mer her).

Dette handler om ærlighet rundt produktet.

– Som kjent er det mange ytre påvirkninger som gir utslag på den faktiske oppnådde rekkevidden. Dette gjelder for alle elbiler, enten den har oppgitt rekkevidde på 300 eller 500 km. I realiteten betyr det at man ikke har noen fasit på hvor langt elbilen faktisk kan kjøres til den stopper. Vi har hele tiden vært ærlige med våre kunder ved salg av elbil, og sørget for at forventningene innfris, forklarer Holm.

TRIVELIG: Elektriske Lexus innbyr til lange og komfortable etapper, med en av de beste førerposisjonene på markedet. Men kjører man ofte langt, bør man også vurdere alternative drivlinjer.

Elbil ikke opplagt

Han opplyser at selgerkorpset til Lexus har fått en solid dose produktkunnskap om RZ 450e gjennom diverse kursing.

– Dette gjør dem i stand til å være åpne og ærlige, samtidig som de kan veilede kundene til riktig bilvalg.

Og det er slett ikke opplagt at det er en elbil.

– I noen tilfeller vil vi anbefale kunden å velge noe annet enn elbil, basert på deres faktiske behov. Kanskje er ladbar hybridbil et bedre alternativ, mener Holm.

Lexus har trolig bilverdens mest fornøyde kundemasse. Også på skandinavisk nivå kommer anerkjennelsen hyppig.

– Etter 1.-plass 11 år på rad i AutoIndex (spørreundersøkelse blant over 50.000 bileiere i Skandinavia, red.anm.), vet vi at kundene har høye forventninger til oss, sier Holm.