TOYOTA: Bauda driver Toyota- og Lexus-forhandlere, blant annet på Dal på Romerike.Foto: GEIR RØED
Hvor mye koster det?
Lånebil og forsikring: Store forskjeller i egenandeler
Mens noen bilforhandlere tar ned mot 6000 kroner i egenandel, smeller andre til med krav opp mot det mangedobbelte. Og Bavaria holder egenandelen hemmelig.
Men Tesla ser ut til å være alene om å ikke kaskoforsikre
bilene sine. Motor har spurt de andre store bilforhandlerne.
Alle har lavere egenandeler, og alle har kaskoforsikring.
Men egenandelene varierer stort.
Klart lavest egenandel av de store har Bauda, som driver
18 Toyota-forhandlere og fire Lexus-forhandlere på Østlandet og Sørlandet under
merkenavnet «Toyota Oslo» og så videre.
– Private blir belastet med en normal egenandel
tilsvarende 6000 kroner. Vårt fokus er å sikre at våre kunder ikke får noen
uforutsette opplevelser dersom uhellet skulle være ute, sier markedsdirektør
Thomas Evjenn i Bauda.
Og dersom skaden koster mindre enn 6000 kroner, blir kundene
kun belastet for reelle kostnader,
– Vi finner den beste løsningen, sier Evjenn.
Se tabell lenger ned.
Annonse
– Burde vært standard
Dette liker Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.
– 6000 er en normal egenandel. Dette burde vært standard
hos flere, sier hun.
Men det er det ikke. Alle de andre tar minst 10.000
kroner. Kverneland og Sulland har en standardsats på hele 15.000 kroner, mens
Bertel O. Steen tar opp mot 20.000 kroner i egenandel.
– Egenandeler på 15–20.000 kroner er for høyt, sier
Svennungsen i NAF.
Hun påpeker at kundene ikke skal betale mer enn
utbedringskostnaden. Er den lavere enn egenandelssatsen, er det kun reell kostnad
som skal betales.
Tilbyr forsikring
Gumpens Auto, som har bilhus på Sørlandet og Østlandet,
tar i utgangspunktet 10.000 kroner.
– Men vi følger vanligvis en regel om at kunden betaler
samme egenandel som han har på egen bil, sier visekonsernsjef Terje Jochumsen.
Bertel O. Steen, som har opp mot 20.000 kroner i
egenandel, opplyser at de i løpet av året vil tilby mulighet for å kjøpe redusert
egenandel.
Annonse
Bavaria vil ikke svare
Motor Gruppen og Frydenbø Bil har ikke besvart Motors
henvendelser.
BMW-forhandleren Bavaria har svart, men vil ikke opplyse
om sine egenandeler.
– Vi har litt forskjellige løsninger på våre avdelinger,
skriver daglig leder Espen Johansen på epost, og henviser videre til markedsavdelingen
i Hedin Automotive, som eier Bavaria.
Der svarer kultur- og kommunikasjonsdirektør Sissel
Wiedenmann følgende:
– Vi ønsker ikke å kommentere dette.
Motor spør henne hvorfor, og påpeker at dette er viktig
forbrukerinformasjon. Wiedenmann svarer ikke.
– Uakseptabelt
Vigdis Svennungsen er sjokkert over Bavaria.
– Det er helt uakseptabelt. Er egenandelen så stor at den
ikke tåler dagens lys? Hva gjør de overfor kundene? Er det hemmelig overfor dem, også?
Svennungsen påpeker viktigheten av å informere godt, også
om egenandeler.
– Informasjon til kunden om egenandel før utlevering av
lånebil er viktig og vil kunne avverge mange konflikter, sier hun.