UTEN KASKOFORSIKRING: Tesla Norge har kun ansvarsforsikring, ikke kaskoforsikring, på bilene de låner ut til kundene sine.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Råkjørte og krasjet:
Tesla krever 400.000 kr etter skade på lånebil uten kasko
Tesla Norge krever at en kvinne i Asker skal betale nærmere 400.000 kroner for skader på lånebilen hun lånte. Tesla har ikke kaskoforsikring på lånebilene sine.
Kvinnen kjørte av veien og krasjet med et tre i det Tesla
hevder var stor hastighet, langt over fartsgrensen.
Tesla hadde ikke kaskoforsikring på lånebilen kvinnen fikk
fra verkstedet, en to år gammel Tesla Model 3. Tesla krever dermed hele sitt
tap fra kvinnen.
Det reagerer kvinnens advokat på.
– Det økonomiske tapet skulle vært begrenset av Tesla,
skriver advokatfullmektig Heidi K. Skovdahl i Deloitte
Advokatfirma i et prosesskriv Motor har lest.
Ikke kasko
Tesla har ikke kaskoforsikring på noen av bilene de selv
eier, erfarer Motor.
Bilene Tesla eier, inkludert utlånsbilene til kundene, har
kun ansvarsforsikring. Tesla er såkalt selvassurandør. Det betyr at de i realiteten
er sitt eget forsikringsselskap.
Det får store konsekvenser for kundene som låner bil.
De risikerer å få kjempehøye krav mot seg.
– Kundene tar en stor risiko ved å låne bil av Tesla,
sier Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat.
Inntil nå har det vært helt ukjent for henne at Tesla
ikke kaskoforsikrer utlånsbilene sine, og at kundene risikerer høye krav mot
seg.
30.000 kr
Historien til Asker-kvinnen bekrefter risikoen.
For halvannet år siden, 4. september i 2021, kjørte
kvinnen av veien med lånebilen, som hennes daværende samboer hadde fått låne av
Tesla, fordi egen bil var på verksted.
Ifølge prosesskrivet fra kvinnens advokat ble det ikke
undertegnet noen avtale for lånet av lånebilen. Etter ulykken ble kvinnen først
avkrevd 2500 euro for egenandel. Beløpet tilsvarer 30.000 kroner etter dagens
kurs.
Beløpet skal ifølge prosesskrivet være standard sats ved skader
på lånebil, og kvinnen skal ha betalt pengene.
Etter det Motor erfarer, er dette ikke en standardsats, men en
maksimal sats i tilfeller der det ikke har vært uaktsom bruk av bilen.
Totalvraket
Over ett år senere, i november i fjor høst, kom det store
sjokket for kvinnen: Tesla Norge fremsatte et krav om at kvinnen skal betale
ytterligere 365.000 kroner til Tesla, i tillegg til sakskostnadene som påløper i
en rettssak.
Totalbeløpet utgjør hele markedsverdien av lånebilen, fratrukket
verdien av batteriet, som Tesla mener kan gjenbrukes.
Kvinnen har nektet å betale pengene, og til uka møtes
partene i Ringerike, Asker og Bærum tingrett.
Ifølge et prosesskriv fra Teslas advokat,
advokatfullmektig Thea A. Sørensen hos Wikborg Rein Advokatfirma, skal kvinnen ved
utforkjøringen ha kjørt i over 120 km/t i 40-sonen.
Bilen ble totalvraket, og Tesla mener fartsovertredelsen
var både grov og uaktsom. Derfor krever Tesla at kvinnen dekker alle deres kostnader.
Fikk bot
Kvinnen fikk en bot på 9000 kroner etter ulykken og
mistet førerkortet for en periode. Kvinnens advokat, advokatfullmektig Heidi K.
Skovdahl, viser til rettspraksis om avkortning i forsikringssaker, og mener
kvinnen i verste fall bør dekke kun 30 prosent av Teslas tap.
Det utgjør 109.000 kroner.
Kvinnens advokat stiller også spørsmål ved riktigheten av
Teslas påstander om hastigheten før utforkjøringen.
Advokaten viser til at kvinnen ikke fikk alvorlige personskader,
og at det ikke samsvarer med en hastighet på over 120 km/t. Advokaten påpeker
også at kvinnen kun fikk en «mild» reaksjon fra politiet.
– Høy egenandel
Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, er svært
overrasket over både den høye egenandelen til Tesla, og at lånebilene til Tesla
ikke er kaskoforsikret.
– På lånebiler forutsetter vi at det er helt ordinære
egenandeler på 6–8000 kroner. 2500 euro er altfor mye, og så høyt at det må
opplyses om det, sier Svennungsen.
– Uhørt
Svennungsen har lang erfaring som advokat i bilsaker. Hun
har aldri ført hørt om at lånebiler mangler kaskoforsikring.
– Manglende kaskoforsikring på lånebil er helt unormalt
og helt uhørt. Tesla kan ikke på en slik måte velte risikoen over på kundene
sine. Kundene tar en stor risiko ved å låne bil av Tesla.
Hun påpeker imidlertid at man må påregne å måtte betale
en høyere egenandel enn standard-egenandelen, dersom man har brukt bilen
uaktsomt. Men avkortning etter utforkjøring skal være på mye mindre enn 100
prosent av bilens verdi, sier hun.
Advokatene til kvinnen og til Tesla har ikke besvart
Motors henvendelser.