NY TESLA: Slik så lakken på panseret ut på den nye Teslaen.
Foto fra klagesaken
Får prisavslag:
Splitter ny Tesla ble levert med lakkskader
Teslaen var ny, men bilen hadde likevel lakkskader – som også viste seg å ikke være utbedret godt nok.
Han fikk seg en overraskelse, bergenseren som kjøpte en
splitter ny Tesla Model X for 910.000 kroner.
Da han skulle bruke ekstra penger på å foliere lakken på
den nye bilen, fikk han beskjed fra folieringsfirmaet at det måtte gjøres
utbedringer før de kunne legge lakkbeskyttelsen.
Folieringsfirmaet påpekte blant annet kanter på lakken, slipespor
på panseret, lakkstøv på kromdetaljene, flere riper og flere matte felter.
– Det er dårlig klargjøring jevnt over hele bilen, og det
er mye poleringsrester på plastikk rundt bilen, skrev dessuten folieringsfirmaet
i en rapport.
Utbedret skadene
Tesla utbedret lakkskadene. Men bergenseren var ikke
fornøyd med at han ikke ble tilstrekkelig informert om omfanget av disse skadene
før han kjøpte bilen.
Tesla opplyste om deler av lakkskadene, men ikke om alt.
Kjøperen dro til NAF, som i en rapport skriver at ved
videresalg må eieren opplyse om at det er utført reparasjonslakkering to
ganger. Det vil føre til et verditap.
Verditap
NAF anslår verditapet til 30.000 kroner, og begrunner
dette blant annet med at det hefter usikkerhet rundt hva som egentlig var
årsaken til lakkskadene.
Tesla hevder lakken ble utbedret etter kun kosmetisk skade,
uten å gå nærmere inn på det.
– Men det har ikke vært inngripende tiltak på bærende
konstruksjoner, ifølge et brev fra Tesla, som Motor har fått kopi av.
Får prisavslag
Kjøperen klaget til Forbrukerrådet, som ikke greide å
mekle til enighet, og deretter til Forbrukerklageutvalget. De har nå vedtatt at
Tesla må betale tilbake 30.000 kroner til kjøperen i et prisavslag, i tråd med
NAFs anbefaling.
– Det er ikke sannsynliggjort at Tesla har gitt
tilstrekkelige opplysninger om at bilen var delvis omlakkert før salget. Dette
er opplysninger kjøperen burde fått, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt
vedtak.
Motor har spurt Tesla Norge om de aksepterer vedtaket. De har ikke besvart henvendelsen.