NY TESLA: Slik så lakken på panseret ut på den nye Teslaen.

Får prisavslag:

Splitter ny Tesla ble levert med lakkskader

Teslaen var ny, men bilen hadde likevel lakkskader – som også viste seg å ikke være utbedret godt nok.

Publisert

Han fikk seg en overraskelse, bergenseren som kjøpte en splitter ny Tesla Model X for 910.000 kroner.

Da han skulle bruke ekstra penger på å foliere lakken på den nye bilen, fikk han beskjed fra folieringsfirmaet at det måtte gjøres utbedringer før de kunne legge lakkbeskyttelsen.

Folieringsfirmaet påpekte blant annet kanter på lakken, slipespor på panseret, lakkstøv på kromdetaljene, flere riper og flere matte felter.

– Det er dårlig klargjøring jevnt over hele bilen, og det er mye poleringsrester på plastikk rundt bilen, skrev dessuten folieringsfirmaet i en rapport.

Utbedret skadene

Tesla utbedret lakkskadene. Men bergenseren var ikke fornøyd med at han ikke ble tilstrekkelig informert om omfanget av disse skadene før han kjøpte bilen.

Tesla opplyste om deler av lakkskadene, men ikke om alt.

Kjøperen dro til NAF, som i en rapport skriver at ved videresalg må eieren opplyse om at det er utført reparasjonslakkering to ganger. Det vil føre til et verditap.

Verditap

NAF anslår verditapet til 30.000 kroner, og begrunner dette blant annet med at det hefter usikkerhet rundt hva som egentlig var årsaken til lakkskadene.

Tesla hevder lakken ble utbedret etter kun kosmetisk skade, uten å gå nærmere inn på det.

– Men det har ikke vært inngripende tiltak på bærende konstruksjoner, ifølge et brev fra Tesla, som Motor har fått kopi av.

Får prisavslag

Kjøperen klaget til Forbrukerrådet, som ikke greide å mekle til enighet, og deretter til Forbrukerklageutvalget. De har nå vedtatt at Tesla må betale tilbake 30.000 kroner til kjøperen i et prisavslag, i tråd med NAFs anbefaling.

– Det er ikke sannsynliggjort at Tesla har gitt tilstrekkelige opplysninger om at bilen var delvis omlakkert før salget. Dette er opplysninger kjøperen burde fått, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Motor har spurt Tesla Norge om de aksepterer vedtaket. De har ikke besvart henvendelsen.