– Dette må være en produksjonsfeil, sier Simen Waaler oppgitt.
Da han for noen uker siden skulle polere sin Tesla Model 3 etter vinteren, oppdager han at lakken flasser av nede ved kanalene både på høyre og venstre side.
– Se her, sier Waaler, som bor i Bærum, når han sender Motor bilder av store biter lakk som faller av hans tre år gamle bil fra 2019.
Simen Waaler var sikker på at han skulle få dekket lakkproblemet på reklamasjon. Han sendte Tesla bilder og bestilte verkstedtime.
Men overraskelsen var stor da han allerede før verkstedtimen fikk beskjed om at reklamasjonen er avslått fordi det er steinsprut.
– De bare avslo etter å ha sett på bildene, uten besiktigelse. De avbestilte også timen min, sier Waaler oppgitt.
Han forsøkte iherdig å få Tesla til å snu. Han dro fysisk til sitt lokale Tesla-verksted, og prøvde med ytterligere en skriftlig henvendelse.
– Jeg har ikke opplevd lignende som dette på noen av de andre bilene jeg har hatt, sier 49-åringen.
Men han ble igjen avvist, med beskjed om at han skulle montert skvettlappene han fikk i posten for halvannet år siden – da bilen var halvannet år gammel.
Tror det skyldes dårlig lakk
Tesla har slitt med kvaliteten på lakken på Model 3. Mange kunder har klaget, og flere forteller at også de har fått avslått reklamasjon.
NAF bekrefter at de har fått flere henvendelser om lakkflassing på den populære bilmodellen.
– Jeg fikk tilsendt skvettlapper i posten. Men jeg fikk aldri innkalling til montering. Skal man virkelig gjør slik montering selv, spør Waaler.
Audun Bergerud i NAF sier at skvettlapper er en fordel i slike tilfeller. Men da bør det leveres når bilen er ny, og ikke når den er halvannet år gammel.
Bileieren selv mener det ikke er steinsprut som er årsaken, men at lakken rett og slett slipper.
– Slik produksjonsfeil kan skje, men da må produsenten ha vilje til å ordne opp, sier Waaler.
Annonse
Tesla tause
Motor har sendt Tesla bilder av lakkflassingen og stilt spørsmål ved hvorfor det ikke dekkes. Tesla ønsker ikke å svare, heter det i en epost fra bilprodusenten.
Etter det Motor forstår, skal lakken bli tykkere, og bedre, på kommende produksjoner av Tesla Model 3. Tesla svarer heller ikke på om dette stemmer.