TOMT: Audi e-tron med 0 kilometer igjen.

Batterislitasje:

– Lad før det står 0!

Ikke la batteriet falle til 0 prosent. – Da blir det unødig batterislitasje, sier Benny Christensen i NAF.

Publisert

I brukerhåndboken for Teslas biler står det et viktig avsnitt mange Tesla-eiere ikke har fått med seg:

– Hvis batteriets ladenivå faller til 0 prosent, må du koble til strøm. Hvis du lar bilen stå frakoblet i en lengre periode, kan det hende at det ikke lenger er mulig å lade bilen, eller at du må bruke starthjelp eller skifte ut lavspenningbatteriet for å starte opp.

Deretter skriver Tesla:

– Hvis du lar bilen stå frakoblet over lengre tid, kan det dessuten oppstå permanent skade på batteriet.

– Batterislitasje

Teknisk konsulent Benny Christensen nikker bekreftende når Motor viser ham advarselen, samtidig som han sier det skal mye til før batteriet blir helt ødelagt.

– Ingen elbiler skal stå med tomt batteri over tid. Det gjelder alle elbiler. Høyspenningsbatteriet må vedlikeholdlades.

– Hva kan skje dersom batteriet tømmes, og det blir stående tomt en stund?

– Det blir batterislitasje, på samme måte som når man hurtiglader for ofte. Batteriet blir neppe ødelagt, men vi anbefaler ikke at batteriet er tomt. Det skjer noe med kjemien i batteriet.

1–2 prosent

Når det er lenge til du skal bruke bilen igjen neste gang, bør du ha såpass på batteriet at det ikke tømmer seg i mellomtiden.

– Et normalt sunt batteri tappes med 1–2 prosent i døgnet. Reiser du på 14 dagers ferie, bør du ha minst 30 prosent igjen på batteriet, sier Christensen.

Blir du borte et halvår, bør bilen stå med ladepluggen i, og stilles inn på vedlikeholdslading opp til 50-60 prosent, råder han.

Redusert rekkevidde

Bilprodusenten Tesla anbefaler det samme. De anslår at batteriet på deres biler tømmer seg med cirka 1 prosent per døgn. Men det kan være mer, når det er kaldt, eller noe av det elektriske systemet er aktive og slår seg på, som kameraene på Tesla.

NAF har skrevet en fyldig artikkel om hva som skjer når batteriet er tomt. De advarer også mot å kjøre batteriet tomt gjentatte ganger.

– Ved gjentatte utladinger kan batteriet få redusert kapasitet og dermed redusert rekkevidde, skriver NAF.