TOMT: Audi e-tron med 0 kilometer igjen.
Illustrasjonsfoto: NAF
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
Ikke la batteriet falle til 0 prosent. – Da blir det unødig batterislitasje, sier Benny Christensen i NAF.
I
brukerhåndboken for Teslas biler står det et viktig avsnitt mange Tesla-eiere
ikke har fått med seg:
–
Hvis batteriets ladenivå faller til 0 prosent, må du koble til strøm. Hvis du
lar bilen stå frakoblet i en lengre periode, kan det hende at det ikke lenger
er mulig å lade bilen, eller at du må bruke starthjelp eller skifte ut
lavspenningbatteriet for å starte opp.
Deretter
skriver Tesla:
–
Hvis du lar bilen stå frakoblet over lengre tid, kan det dessuten oppstå
permanent skade på batteriet.
–
Batterislitasje
Teknisk
konsulent Benny Christensen nikker bekreftende når Motor viser ham advarselen,
samtidig som han sier det skal mye til før batteriet blir helt ødelagt.
–
Ingen elbiler skal stå med tomt batteri over tid. Det gjelder alle elbiler.
Høyspenningsbatteriet må vedlikeholdlades.
–
Hva kan skje dersom batteriet tømmes, og det blir stående tomt en stund?
–
Det blir batterislitasje, på samme måte som når man hurtiglader for ofte.
Batteriet blir neppe ødelagt, men vi anbefaler ikke at batteriet er tomt. Det
skjer noe med kjemien i batteriet.
1–2
prosent
Når
det er lenge til du skal bruke bilen igjen neste gang, bør du ha såpass på
batteriet at det ikke tømmer seg i mellomtiden.
–
Et normalt sunt batteri tappes med 1–2 prosent i døgnet. Reiser du på 14 dagers
ferie, bør du ha minst 30 prosent igjen på batteriet, sier Christensen.
Blir
du borte et halvår, bør bilen stå med ladepluggen i, og stilles inn på
vedlikeholdslading opp til 50-60 prosent, råder han.
Redusert
rekkevidde
Bilprodusenten
Tesla anbefaler det samme. De anslår at batteriet på deres biler tømmer seg med
cirka 1 prosent per døgn. Men det kan være mer, når det er kaldt, eller noe av
det elektriske systemet er aktive og slår seg på, som kameraene på Tesla.
NAF
har skrevet en fyldig
artikkel om hva som skjer når batteriet er tomt. De advarer også mot å kjøre
batteriet tomt gjentatte ganger.
–
Ved gjentatte utladinger kan batteriet få redusert kapasitet og dermed redusert
rekkevidde, skriver NAF.