ELDRE TESLAER: Tesla Model S fra 2013.

Bruktbilkjøp:

Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla

Kort tid etter bruktbilkjøpet ville ikke bilen starte. Hovedbatteriet var ødelagt.

Publisert

Mange lar seg friste til å kjøpe eldre bruktbiler for en rimelig penge. Men den store skrekken på eldre elbiler er at batteriet er defekt eller ødelagt.

Det fikk en mann fra Gjøvik oppleve bare tre måneder etter at han hadde kjøpt en Tesla Model S fra 2014, altså en av de første Model S-bilene.

Mannen kjøpte bilen høsten 2022 fra en bruktbilforhandler på Hamar, for 299.000 kroner. Tre måneder senere, i januar i fjor, ville ikke bilen starte. Tesla tok en fjerndiagnose, og fant ut at hovedbatteriet var ødelagt.

Utskiftning av batteriet ble av Tesla estimert til å koste 122.000 kroner.

Bilkjøperen klaget, men hørte etter hvert ingenting fra bruktbilforhandleren som solgte ham bilen. Han klaget derfor til Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklageutvalget. De fikk heller ikke fikk svar fra bruktbilforhandleren, da de to instansene forsøkte å ta kontakt.

Selgeren må bevise

Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at bruktbilfirmaet Hernes & Co skal ta tilbake bilen og refundere kjøpesummen på 299.000 kroner, pluss forsinkelsesrenter.

Siden kjøperen av bilen bare hadde eid den i tre måneder da batteriet røk, er det ifølge forbrukerkjøpsloven bruktbil­forhandleren som må bevise at batteriet ikke hadde en feil ved kjøpet. 

Men siden forhandleren ikke har svart på noen henvendelser, er vedtaket gjort på bakgrunn av opplysningene fra kjøperen og Tesla.