ELDRE TESLAER: Tesla Model S fra 2013.
Illustrasjonsfoto
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
Kort tid etter bruktbilkjøpet ville ikke bilen starte. Hovedbatteriet var ødelagt.
Mange lar seg friste til å kjøpe eldre bruktbiler for en
rimelig penge. Men den store skrekken på eldre elbiler er at batteriet er
defekt eller ødelagt.
Det fikk en mann fra Gjøvik oppleve bare tre måneder
etter at han hadde kjøpt en Tesla Model S fra 2014, altså en av de første Model
S-bilene.
Mannen kjøpte bilen høsten 2022 fra en bruktbilforhandler
på Hamar, for 299.000 kroner. Tre måneder senere, i januar i fjor, ville ikke
bilen starte. Tesla tok en fjerndiagnose, og fant ut at hovedbatteriet var
ødelagt.
Utskiftning av batteriet ble av Tesla estimert til å
koste 122.000 kroner.
Bilkjøperen klaget, men hørte etter hvert ingenting fra
bruktbilforhandleren som solgte ham bilen. Han klaget derfor til
Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklageutvalget. De fikk heller ikke
fikk svar fra bruktbilforhandleren, da de to instansene forsøkte å ta kontakt.
Selgeren må bevise
Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at bruktbilfirmaet
Hernes & Co skal ta tilbake bilen og refundere kjøpesummen på 299.000
kroner, pluss forsinkelsesrenter.
Siden kjøperen av bilen bare hadde eid den i tre måneder
da batteriet røk, er det ifølge forbrukerkjøpsloven bruktbilforhandleren som må
bevise at batteriet ikke hadde en feil ved kjøpet.
Men siden forhandleren ikke
har svart på noen henvendelser, er vedtaket gjort på bakgrunn av opplysningene
fra kjøperen og Tesla.