KREVDE GEBYR: Sande Auto Vest i Bergen krevde urettmessig gebyr.
Foto: GOOGLE MAPS
Merkeforhandler:
Krevde 25.000 kr i avbestillingsgebyr
Merkeforhandleren forlangte 25.000 kroner i avbestillingsgebyr. Bilkjøperne hevder de ikke fikk vite om gebyret på forhånd.
En fredag før jul i 2021 gikk en mann ut fra
merkeforhandleren Sande Auto Vest i Drotningsvik i Bergen med kontrakt om kjøp
av en Nissan Leaf til 309.000 kroner.
Men bare 45 minutter senere skal kunden ha angret seg og
ringt bilselgeren, ifølge opplysninger han har gitt til forbrukermyndighetene.
– Bilen er dessverre litt for liten for oss, skrev
kjøperen i en epost påfølgende dag.
Sande Auto Vest er merkeforhandler for en rekke merker,
blant annet Nissan, og er en av de største bilforhandlerne i Bergen.
Etter helga sendte merkeforhandleren faktura for avbestillingen på 25.000 kroner. Beløpet utgjør åtte prosent av kjøpsprisen, og
er et vilkår i standardkontraktene mange i bilbransjen bruker.
Les lenger ned hva standardreglene sier.
Fikk medhold
Men kjøperen nektet å betale det høye gebyret. Han hevder
han ikke ble informert om det, fordi han ikke fikk med seg side to av kjøpskontrakten
– hvor dette står.
Sande Auto fastholdt at de har krav på gebyret. De mener
kunden mest trolig fikk med seg siden med gebyr-informasjonen.
De hevder også
at det tok lenger tid enn 45 minutter før kunden ringte og angret seg, ifølge
en saksfremstilling fra Forbrukerklageutvalget.
Dermed klaget kunden til forbrukermyndighetene, og nå har
Forbrukerklageutvalget gitt ham fullt medhold i at han ikke skal betale
gebyret.
Forbrukerklageutvalget mener det er den profesjonelle
parten, bilforhandleren, som må ta ansvar, og at bilkunden mest trolig bare
fikk førstesiden av kontrakten.
Svarer ikke
Det hører også med til historien at Forbrukertilsynet
gjentatte ganger har spurt merkeforhandleren om de tapte noe økonomisk på at
bilkunden avbestilte bilen så raskt etter kontraktsinngåelsen.
Sande Auto har overfor forbrukermyndighetene ikke
dokumentert noe tap.
Også Motor har spurt Sande Auto om de led økonomisk tap
som følge av avbestillingen. Daglig leder Nina Sande i Sande Auto Vest vil ikke
svare på det.
Det eneste hun vil si, er at de aksepterer vedtaket om at
kunden ikke skal betale gebyret, og at de dermed ikke anker konflikten inn for
tingretten.
– Vi har bestemt oss for å ikke gå videre med saken, da det
er tvil om kunden har fått med seg side to av kontrakten, skriver hun i en
epost.
Lovfestede regler
Dette er de lovfestede reglene for avbestilling:
- Skal selgere kunne kreve gebyr ved avbestilling før
levering, må selgeren dokumentere tapet sitt, ifølge forbrukerkjøpsloven.
- Forbrukerkjøpsloven gjelder såfremt ikke noe annet er
avtalt.
- Bilkjøp er som oftest skrevet med kontraktene til Norges
Bilbransjeforbund. Der er det avtalt et gebyr på åtte prosent av kjøpesummen
dersom kjøperen ønsker å angre seg.