ENKELT: Tæpp og lad på Östermalm midt i Stockholm. Nå blir det trolig slik på alle ladestolpene også i Norge.

Regjeringen vil ha kort:

Slik blir fremtidens ladebetaling

EU, regjeringen og elbilforeningen ønsker at det skal bli påbudt med kortbetaling for lading. NAF frykter det vil ta for lang tid å få på plass kortlesere.

Publisert Sist oppdatert

Akkurat nå pågår det en debatt om hvordan elbilistene i fremtiden skal betale på de norske ladestasjonene.

Mange elbilister synes det er vanskelig å lade med apper, ladebrikker og påkrevde registreringer. Alle vil derfor kaste dagens virvar av ladeløsninger på skraphaugen, og gjøre det enklere. Og nå blir det trolig enklere:

Både EU og den norske regjeringen vurderer om det skal bli påbudt med kortbetaling på ladestasjonene og ladestolpene, slik at vi betaler for lading på samme måte som vi i mange tiår har betalt for diesel og bensin – og for de fleste andre varer og tjenester.

– Veldig dumt

EU-kommisjonen har foreslått kortbetaling på alle laderne fra 2027.

– Det er veldig dumt om vi velger en annen løsning enn den det ser ut til å bli i EU, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård nylig uttalt til VG.

Samferdselsdepartementet påpeker at et EU-vedtak om kortbetaling på laderne normalt også vil omfatte Norge, gjennom EØS-avtalen.

Én stasjon

I dag må elbileierne hanskes med mange apper, ladebrikker og i noen tilfeller også dyr sms-betaling for å få ladet. I Norge er det foreløpig bare én ladestasjon som utenom eventuelle prøveordninger andre steder tilbyr betaling med kort: Greenstation utenfor Bergen.

Regjeringen skal legge frem en ny strategi for lading til høsten. Men allerede nå varsler samferdselsministeren at myndighetene må gripe inn for å få samordnet ladebransjen.

– Det ser sånn ut. Historien så langt har i alle fall vist at det ikke har løst seg uten at man har gjort noen myndighetsgrep, sier han til VG.

Glade

I Sverige er kortbetaling langt mer vanlig enn i Norge. I Stockholm kan man enkelt tæppe betalingskortet og lade på mange av byens offentlige ladere.

Elbilforeningen er svært fornøyde med regjeringens signaler. De viser til at 80 prosent av norske elbilister ønsker å betale med kort direkte på laderen. Andelen har økt fra i fjor.

– Vi har derfor store forventninger til at samferdselsministeren nå får på plass en forbrukerpolitikk som påbyr kortbetaling, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

Uenige

NAF er ikke imot kortbetaling, men vil ikke ha det på eksisterende ladestasjoner og ladestolper – bare på nye.

Organisasjonen ønsker primært en felles digital betalingsløsning, slik at man med én app kan betale på alle ladestolpene i hele Norge, uten å måtte registrere seg hos alle ladeselskapene.

– Hvis regjeringen vil gjøre det obligatorisk med kortbetaling, ønsker vi det hjertelig velkommen, sier Thor Egil Braadland, leder for myndighetskontakt i NAF, og fortsetter:

– Men vi er redd for at det vil ta lang tid. EU snakker om 2027. Det betyr mange år til med en app for hvert ladeselskap. Regjeringen bør heller pålegge en felles appløsning slik at du og jeg kan lade med den appen vi ønsker å bruke. Det kan gjøres nesten over natten, sier Braadland.

Dyrt

NAF frykter også at påbud om kortbetaling vil bli dyrt. Elbilforeningen mener på sin side det ikke finnes dokumentasjon for den påstanden.

– Vi mener at alle hurtigladeselskaper som minimum bør tilby en universal betalingsløsning som ikke forutsetter at du oppretter kundeforhold, og som ikke gjør at du er avhengig av smarttelefon. Derfor mener vi at tilbud om kontaktløs betaling, altså tæpping med bankkort, bør påbys i regelverket, sier Unni Berge i elbilforeningen.