ILLUSTRASJONSBILDE: Opel Astra 2011-modell, fotografert som helt ny.

Kløtsjen røk rett etter levering:

Bilen ble fraktet 1469 km – og kjørt 136 km

Dette er bruktbilkonflikten som viser at det ofte er best å kjøpe bil i nærområdet – og være løsningsorientert når feil oppstår.

Publisert

Sommeren 2018, altså for snart fem år siden, kjøpte en kvinne i Lakselv i Finnmark en da syv år gammel Opel Astra fra et bruktbilfirma i Trondheim.

Opelen ble markedsført som en godt ivaretatt stasjonsvogn, og at det er «mye bil for pengene», som det sto i annonsen.

En transportør kjørte bilen på oppdrag for bruktbilfirmaet de nesten 1500 kilometerne fra Trondheim til Lakselv og leverte den til kunden.

Men hun fikk bare kjørt bilen i 136 kilometer før den stoppet.

– Kløtsjen er helt gåen, konstaterte verkstedet som bruktbilen ble fraktet til.

Siden har bruktbilen stått parkert på dette verkstedet.

Nesten forlik

Like lenge, fra sommeren 2018 til vinteren 2023, har bruktbilfirmaet og bruktbilkjøperen kranglet om hvem som har ansvaret, hva som skal repareres, og hvordan det skal repareres.

Ifølge saksdokumenter fra Forbrukerklageutvalget ser det ut til at bruktbilforhandleren og bruktbilkunden holdt på å nærme seg en enighet og et forlik høsten 2018. Men i stedet dro konflikten ut.

Den havnet hos forbrukermyndighetene, som med sin lange saksbehandlingstid først nå vinteren 2023 har tatt stilling til konflikten.

Får heve

Forbrukerklageutvalget konkluderer med at bilen var i så dårlig teknisk stand at kjøperen skal få heve kjøpet, og få tilbake alle pengene sine.

Bruktbilfirmaet er uenige i vedtaket. De har blant annet krevd at det skal trekkes et såkalt nyttefradrag, for nytten kjøperen har hatt av bilen.

Normalt gjøres dette ved at det trekkes 1–2 kroner for hver kjørte kilometer av beløpet som refunderes. Men i dette tilfellet hadde bruktbilkjøperen kun fått kjøre bilen i 136 kilometer. Det har ikke vært en nytte, mener Forbrukerklageutvalget.

Dermed må bruktbilforhandleren refundere hele kjøpesummen på 89.000 kroner, mener Forbrukerklageutvalget.

Forsinkelsesrenter

I tillegg må bruktbilforhandleren betale 4800 kroner i erstatning til kvinnen, blant annet for deler av utgiftene kvinnen har hatt med å forsikre bilen, siden hun nesten ikke har fått bruke den.

I tillegg kommer forsinkelsesrentene.

Når et kjøp heves, må selgeren normalt betale forsinkelsesrenter helt fra dagen det ble reklamert.

I denne saken ble det reklamert i august 2018. Forsinkelsesrentene utgjør dermed cirka 35.000 kroner, ifølge myndighetenes forsinkelsesrente­kalkulator.

Ikke enig

Men bruktbilsaken er ikke over.

Motor har spurt bruktbilforhandleren om de aksepterer vedtaket, eller om de tar saken til tingretten – noe de har anledning til.

Bilselger Benny Halvorsen i Trondheim Bilformidling sier at de ikke er enig i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget, og at de har levert inn søksmål til tingretten.