Illustrasjonsfoto: GEIR OLSEN
Kollisjonsskadet Tesla:
Bruktbil-kontrakten manglet et viktig kryss
Selgeren av Teslaen krysset ikke av for at bilen hadde hatt kollisjonsskade. Men på verkstedet sa de noe annet.
Den nye eieren av en to år gammel Tesla Model S måtte på
verkstedet da det var feil på temperatursensoren.
Bilen hadde han kjøpt året før, for 515.000 kroner.
Det var ikke så rart at sensoren ikke virket. Den hadde
tidligere blitt skadet i en kollisjon, men var ikke blitt skiftet. Dermed ville
heller ikke Tesla skifte sensoren på garantien.
Nybilgaranti
Kjøperen, en mann i Oslo, klaget først til den private
selgeren, en annen Oslo-mann, og deretter til forbrukermyndighetene, da han
ikke kom til enighet med selgeren.
Da bilen ble solgt, sto det både i salgsannonsen og i
kjøpekontrakten at bilen har nybilgaranti til 2023. I kjøpekontrakten var det
dessuten ikke krysset av for at bilen har vært kollisjonsskadet.
19.000 kr
Kjøperen av bilen måtte foreta utbedringer for 19.000
kroner for kollisjonsskaden som hadde oppstått før han kjøpte bilen, men som
ikke var blitt utbedret, ifølge et sakssammendrag fra Forbrukerklageutvalget.
Disse skadene var ifølge kjøperen ikke mulig å se da han
så på bilen før kjøpet.
Kjøperen krevde å få refundert disse utgiftene. I tillegg
krevde han å få prisavslag for manglende informasjon om skaden, manglende
nybilgaranti, og for at han ikke har fått servicebevis, slik han ble lovet å få
av selgeren.
65.000 kr
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
blant annet bruktbilhandel, har nå gitt kjøperen et skjønnsmessig prisavslag på
65.000 kroner, i tillegg til at han får refundert utgiftene til reparasjon.
– Når det oppgis at
bilen har nybilgaranti, må klageren kunne forvente at dette gjelder hele bilen,
påpeker Forbrukerklageutvalget.