Ole Martin klarte ikke å vente:
– Sparer 3000 kr i måneden med elbil
Da leveringen av den nye elbilen ble kraftig forsinket, kjøpte Ole Martin Wold seg en elbil til mens han venter på favorittbilen. Han tror det lønner seg økonomisk å bli kvitt dieselbilen så fort som mulig.
– Etter at jeg bestilte en ny Skoda Enyaq i september i fjor, har jeg følt at pengene rant ut hver gang jeg fylte diesel og passerte bomstasjoner, sier Ole Martin Wold (38) på Stjørdal.
Wold er fotograf for flere mediehus, og reiser svært mye rundt i Trøndelag. Årlig kjører han ca. 25.000 kilometer.
– Det siste året har jeg i gjennomsnitt betalt 3500 kroner måneden i diesel og bompenger. Det blir over 40.000 kroner i året, sukker Wold.
3000 kr. mindre
I september i fjor bestilte han en ny Skoda Enyaq med firehjulstrekk. Da ble han forespeilet levering sent i år. Selv håpet han det kunne bli levering allerede tidlig på høsten.
Da han fikk beskjed om at bilen ikke kommer før jul, men i stedet i januar/februar neste år, bestemte han seg for å selge dieselbilen Skoda Octavia, og heller kjøpe seg en ny Volkswagen ID.4, mens han venter på favorittbilen.
– Levering av Skodaen til vinteren er jo også bare et estimat. Den kan bli enda mer forsinket.
Mens dieselbilen har kostet ham 3500 kroner i måneden i drivstoff og bompenger, ser han at elbilen koster bare en syvendedel, cirka 500 kroner i måneden.
Flere saker om elbil
-
Kommer i 2025:
Produksjonen av BMWs Neue Klasse er i gang
-
Ioniq 9:
Store ting på gang fra Ioniq
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Renaults neste generasjon:
«Nå har vi hentet inn kinesernes forsprang»
-
Ny, global undersøkelse:
Flertallet ser for seg en elektrisk framtid
-
Ny ultraluksus-SUV:
Maybach EQS: Her er den råeste luksusen
-
Elbiler i Skandinavia:
Elbilandelen tar av i Danmark
-
USA:
Trump vil kutte elbil-fradraget
-
Undersøkelse:
Derfor er europeere skeptiske til elbiler nå
-
Starter global prototype-test:
Dette blir Jaguars neste elbil
Fastprisavtale
Foreløpig slipper han bompenger med elbil i de fleste bomstasjonene i Trøndelag. Trøndelag har lenge vært et fristed for elbileiere, men fra 1. november må både hydrogen- og elbiler betale 20 prosent av takstene for fossilbiler.
Det synes Wold er akseptabelt. Fossilbiltakstene stiger samtidig med hele 10 prosent.
Hjemme har Ole Martin Wold installert elbilladere både til egen bil og samboerens, og han har inngått fastprisavtale på strøm, hvor han betaler 39,90 øre per kilowatt-time.
Fornøyd
– Jeg har kommet til at jeg tror det økonomisk lønner seg å kjøpe en ID.4, som jeg selger når jeg får den nye Skodaen.
Han fikk solgt sin tre år gamle dieselbil til en pris han var fornøyd med.
Les Motors siste biltester her
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt
-
Test: Renault Scenic
Denne er irriterende bra
-
Test: Volvo XC60 T6
Nesten dobbelt så dyr som Norges mest kjøpte elbil
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
-
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
-
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
– Jeg tror det er lettere å selge en dieselbil nå på høsten, mens den har gått 74.000 kilometer, og også fortsatt har en del kilometer igjen på garantien, enn å selge den på ettervinteren når den har gått 85–90.000 kilometer.
Dessuten håper han at verditapet på ID.4 ikke blir så stort, siden mange nå ønsker å kjøpe el-SUVer.
– Gambling
Etter en måneds bruk er Wold fornøyd med ID.4. Han kan velge å beholde den, og ikke ta ut Skodaen. Men fortsatt er Skodaen den klare favoritten, både fordi den etter Wolds syn er mer praktisk, har et finere design, og fordi den har firehjulstrekk, i motsetning til hans ID.4.
– Jeg vet jo ikke om mine valg vil lønne seg. Det vet jeg først når jeg får solgt ID.4-en. Dette er litt gambling. Men jeg tror jeg vil tjene på det økonomisk.
Tvilende
Elbilekspert Anette Berve i NAF skjønner at det er lenge å vente halvannet år på elbilen man har bestilt.
– Det er viktig at folk får opp øynene for regnestykket, slik Ole Martin har gjort. Men jeg er usikker på om verdifallet på ID.4 vil kompensere for det han sparer på diesel og bompenger.
Berve minner om at verdifallet er størst det første året, og et bedre økonomisk valg kan være bruktbil eller et bilabonnement i ventetiden.
– Men jeg forstår virkelig at når man først får øynene opp for regnestykket, føles det som å blø penger ved drivstoffpumpen, sier Berve.